Page 28 - eorocii
P. 28

‫‪ 4.3‬ניסיונות המרה ואנטישמיות גלויה‬

‫המטרה העיקרית שלשמה נערכו כנראה הרדיפות הייתה הנסיון להמיר את היהודים אל‬
‫הדת הפרבוסלבית‪ ,‬במסגרת זו למשל הקבעו התנאים האכזריים של הגיוס והשירות‬
‫הצבאי שנדרשו מהקנטוניסטים מצד אחד‪ ,‬ומצד שני‪ ,‬התמיכה שניתנה על ידי השלטונות‬
‫לפעילותם של היהודים ה"משכילים" [מלשון "השכלה"‪ ,‬יהודים שפעלו למען הטמעות‬
‫תרבותית ואתנית של היהודים יוצאי השטעטל ולטובת שיפור ההשכלה הכללית בקרב‬
‫היהודים‪ ,‬השתלבותם בחיי הציבור המודרניים של המדינה הרוסית ועוד‪ .‬המשכילים‬
‫היוו גורם מרכזי בתהליכי האתאיזציה ופירוק הקהילה המסורתית‪ ,‬השתתפות היהודים‬
‫במהפכת ‪ ,1917‬ובהמשך גם רדיפת המאמינים‪ ,‬הרס בתי הכנסיות והתבוללות המונית]‪43.‬‬

‫עם טבילתו אל הדת הפרבוסלבית‪ ,‬היה היהודי משתחרר מאינספור מגבלות‬
‫חוקיות‪ .‬מעבר אל הכנסייה הפרוטסטנטית‪ ,‬ובאופן מורכב יותר גם אל הקתולית‪ ,‬היו‬
‫יכולים להערך רק באישורו של השר לענייני פנים‪ ,‬אך הקלו גם הם על הקיום‪ .‬המעבר של‬
‫היהודים אל חסידי המנהג הישן‪ ,‬לעומת זאת‪ ,‬נאסר כליל‪ .‬על אף האיסור ידועים מספר‬
‫מקרים בהם "נטבלו" יהודים אל כנסיית המנהג הישן; אחד מהבולטים של המומרים אל‬
‫כנסיית "המתפלגים" הוא המומר מיכאיל סמיונוב‪ ,‬ארכימנדריט ופרופסור לאקדמיה‬

                                                                       ‫הרוחנית של פטרבורג‪.‬‬
‫על פי הערכות מסיימות‪ ,‬כמאה אלף יהודים התנצרו על פי המנהג הפרבוסלבי‬
‫בתקופה שקדמה ל ‪ ,1917 -‬ובינהם מספר אישים בולטים בתחומי המדע והתרבות ‪ -‬ד'‬
‫חבולסון‪ ,‬א' רובונשטיין‪ ,‬י' גסן‪ ,‬י' ברפמן‪ ,‬מ' גרוליב‪ ,‬ס' פרנק ועוד‪ .‬על פי רוב נבע המעבר‬
‫אל הפרבוסלביות ממניעים "ארציים" מאד (כלומר‪ ,‬ממניעים "אנוכיים")‪ ,‬אותם‬
‫מאפיינת אמירתו של ד' חבולסון כי קיבל על עצמו את הפרוסלביות "מטעמי אמונה" כי‬

                               ‫מוטב להיות פרופסור בפטרבורג מאשר מלמד טף בשטעטל‪.‬‬
‫עם זאת‪ ,‬הניסיונות לארגן ארגוני מיסיון בקרב היהודים נחלו כישלון חרוץ ‪ -‬גם‬
‫המעטים שהתנצרו דרך ארגוני שכנוע פעיל‪ ,‬לא קיבלו על עצמם את הדת הפרבוסלבית כי‬

                                                                        ‫אם את הפרוטסטנטי‬
‫בתחילת המאה העשרים‪ ,‬בתנאים של משבר חברתי הולך וגובר‪ ,‬חברה הכנסייה‬
‫ברובה למעגלים שמרניים‪-‬מלוכנים בהם הייתה האנטישמיות נפוצה‪ .‬הכומר המוודה של‬
‫ניקולאי השני‪ ,‬הפרופסור י' יאנישב היה בעל נטיות אנטי‪-‬יהודיות‪ .‬כמרים רבים היו‬
‫פעילים בברית העם הרוסי וברית הארכימלאך מיכאל‪ ,‬שניהם ארגונים אנטישמיים‬
‫במובהק אשר היו אמונים על ארגון פוגרומים‪ .‬ניקון (רוז'דסטבני)‪ ,‬הארכיהגמון של‬
‫ארכנגלסק ווולגודה ופרופסור א' ברונזוב הפובליצסט הפרבוסלבי‪ ,‬הביעו את אמונם‬
‫במהימנות של "הפרוטוקולים של זקני ציון"‪ ,‬אותם פרסם והפיץ הפובליציסט‬

 ‫הפרבוסלבי סרגיי נילוס‪ .‬ההיירומונאכוס איליאודור טרופנוב קרא בפשטות לפוגרומים‪.‬‬
‫גל הפוגרומים גרם לדאגה בקרב ההנהגה הכנסייתית‪ ,‬אך לא שינה את המגמה‬
‫האנטי‪-‬יהודית שלה‪ .‬תגובה אופיינית למדי בהקשר הזה היא תגובתו של המחבר‬
‫הכנסייתי הנודע‪ ,‬הפרוטואיטריוס יואן מקרונדסטט (סרגייב) אשר צורף עם מותו אל‬
‫מניין הקדושים‪ .‬לאחר פוגרום קישינייב של שנת ‪ 1903‬הוא פרסם פנייה לציבור בו גינה‬
‫את המשתתפים בפוגרום‪ ,‬אך מאוחר יותר יצא עם הצהרות אנטי‪-‬יהודיות‪ ,‬השתתף‬
‫בטקס קידוש הנס של ברית העם הרוסי ואף נבחר כחבר של כבוד בברית‪ .‬עמדתו של‬
‫הפובליציסט הפרבוסלבי ו' רוזנוב‪ ,‬בקיא גדול ביהדות ובהיסטוריה של עם ישראל‪,‬‬
‫הייתה פרדוקסלית אף יותר‪ .‬מאמריו ומכתביו משלבים התפעלות בפני העם היהודי‬

      ‫והערצה כלפי הרוחניות היהודית‪ ,‬יחד עם אנטישימיות מהזן החריף והרעיל ביותר‪.‬‬
‫פרסומים של פובליציסטים ימנים אשר כללו התקפות כלפי הברית הישנה עמדו‬
‫ממש בסתירה ישירה עם יסודות הנצרות וגררו בעקבותם מחאה מהכנסייה‪ .‬מספר‬

                                                  ‫‪ 43‬יוסף מנדלביץ'‪ ,‬הקנטוניסטים‪ :‬נערים יהודים במוסדות הצבא הרוסי ‪ ,1827-1856‬ארז‪;2010 ,‬‬
‫‪(Йосеф Менделевич, Кантонисты. Библиотека Офер, издание на русском языке 2015. М.: ООО; Столичная пресса:‬‬

                                                                                                                                            ‫;)‪2016‬‬

                                                                                                             ‫‪28‬‬
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33