Page 31 - eorocii
P. 31
ההווה בכל -אלוה ואבי כל ,ואנו אחים בו כולם ,שכן אנו בנים לברית הישנה בהר סיני,
אשר על פי אמונתנו הנוצרית חודשה על ידי ישוע בברית החדשה .שתי בריתות אלה הן
שתי מדרגות באותה דת של אדם ואל ,שני רגעים באותו תהליך אלוהי-אנושי .בתהליך
זה של הקמת ברית האדם עם האל היה ישראל לעם הנבחר של האל ,לו ניתנו המצוות
והנביאים .דרך עם זה הוענקה לבן האלוהים "אנושיותו" ,כאשר התגשם בעולם הזה דרך
מרים הבתולה .קשר דמים זה לא ניתק ולא יינתק גם אחרי הולדת ישוע… אנו מאוחדים
עם היהודים בלי לוותר על הנצרות ,לא על אף הנצרות אלא בשם ובכוח הנצרות,
והיהודים מאוחדים עמנו לא בניגוד ליהדות אלא בשם ובכוח היהדות האמיתית .אנו
נפרדים מהיהודים רק משום שאנו "לא לגמרי נוצרים" ,והיהודים נבדלים מעמנו מאחר
והם "לא לגמרי יהודים" ...העם היהודי קרוב לנו באמונה .חוקיכם הם חוקינו ,ונביאיכם
-נביאינו .עשרת הדברות של משהו מחייבות את הנוצרים כמו את היהודים .סולובייב
ראה בהגנה על היהודים ,מנקודת מבט נוצרית ,את אחת המשימות החשובות של חייו.
השאלה עבורו היא לא השאלה האם היהודים הם טובים או רעים אלא השאלה אם אנו,
הנוצרים ,טובים או רעים .הן על האיקונוסטאסיס של הכנסייה הרוסית שלנו בירושלים
חרוטים מילותיו של נעים זמירות ישראל" :שאלו שלום ירושלים" .זה ממש מה שאנחנו
צריכים כעת -לעמכם ,לעמנו ולכל יתר האומות שכן אחד הוא האלוהים ואינו בר חלוקה
עבור כל ילדיו"47
עם זאת ,המגמה הלאומנית עדיין חזקה בחוגים הבכירים של הכנסייה.
כך למשל ,בנובמבר שנת ,1990בעת פתיחת תערוכה המוקדשת לאנה פרנק,
בספריית מוסקבה לספרות זרה ,נאם הארכיבישוף של סמולנסק וראש אגף יחסי חוץ של
הפטריארכיה של מוסקבה קיריל (כעת פטריארך מוסקבה וכל רוס) וטען כי סבלם
והשמדתם של היהודים בשואה "נשאו בתוכם משמעות של כפרת עוונות" .ב 20 -
בפברואר שנת ,2008היה הוא שקבע "...לא קיימת אנטישמיות בכנסיה הרוסית
הפרבוסלבית…"
ב 1965-חל שינוי ביחס הקתולים ליהודים .מועצת הוותיקן השניה דחתה את
התפישה כי ישנה אשמה יהודית קולקטיבית במותו של ישו .כמו כן הכריזה המועצה על
דיאלוג בין דתי בין קתולים ליהודים .במסגרת דיאלוג זה ,ביקרו האפיפיור פרנציסקוס
ושני קודמיו בבתי כנסת וכד'.
למרות זאת ,בסידורי התפילה הנקראים בכנסיות רוסיות פרבוסלביות מדי יום
ביומו במהלך חגיגות הפסחא ,אפשר לשים לב בקלות לאמירות אנטישמיות" :נקום
אדוננו בשבט היהודים אשר דן אותך לצליבה"" ,המושיע קם לתחייה ,וזרע ישראל
אבד" .כבר מזה כמה עשורים הקתולים הצהירו רשמית על כך שהאשמת היהודים במותו
של ישוע הנוצרי -בשקר יסודה ,ואילו בסמינריונים רוסיים לכמורה עדיין מלמדים
להתייחס אל היהודים כאל "רוצחי אלוה".
לא מפתיע אם כן שהאנטישמיות הכנסייתית ,אשר לא נתמכת אמנם באופן רשמי
על ידי הכנסייה ,נפוצה באופן רחב ביותר בקרב חברי כנסייה והמשמשים בקודש .ישנם
כמרים רבים שמטיפים לה בגלוי .יואן ,המטרופוליט המנוח של סנקט-פטרבורג ושל
לדוגה ,הנהיג את המגמה הזו במסגרת הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית .האנטישמים של
הנצרות מנציחים אמונות תפלות מסוכנות מימי הביניים ,אשר הופרכו כבר מזמן על ידי
החיים ,ההיסטוריה ,והמחשבה המדינית והתיאולוגית המודרנית .אמונות תפלות ,כגון:
הרעיון של הקנוניה היהודית להשמדת הנצרות בכלל והנצרות פרבוסלבית בפרט;
החדירה והאחיזה המשוערות של היהודים לכל שכבות החברה; העימות המיתי בן מאות
השנים בין היהדות לנצרות; הפצת זיופים כגון "הפרוטוקולים של זקני ציון" או "האני
47אתר האינטרנט" :רוסיה ,כנסייה ,אפוקליפסה" .המאמר "נביאיכם -נביאנו :הפטריארך אלכסיי על היהודים" .
)»(Сайт Россия, Церковь, Апокалипсис. Статья «Ваши пророки – наши пророки. Патриарх Алексий II о евреях
כתובתhttp://www.apocalyptism.ru/Christians-and-Jews.htm :
31