Page 26 - eorocii
P. 26

‫עבודותיהם של היסטוריונים רוסיים משחזרים במידת מה את התמונה הכללית‬
                                            ‫של "העניין" הרוסי פרבוסלבי בארץ ישראל‪39 40.‬‬

‫הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית בדוכסות ליטא‪ ,‬אשר כללה שנים ארוכות את‬
‫אדמות אוקראינה ובלארוס של ימינו והתאחדה סופית עם פולין במאה הט"ו‪ ,‬הייתה‬
‫סובלנית במידת מה כלפי היהודים‪ .‬הכמורה המקומית חוותה השפעה מסוימת של‬
‫תורות פרוטסטנטיות קיצוניות‪ ,‬אשר היו נפוצות גם בקרב ההדיוטות‪ .‬כך‪ ,‬בצבאו של‬
‫דימיטרי הכוזב הראשון הייתה מחלקה של קוזקים אוקראינים שהתנגדו לרעיון‬
‫השילוש‪ .‬אך במאות הט"ו‪-‬ט"ז‪ ,‬נציגים רבים של הכמורה הפרבוסלבית הזוטרה השתתפו‬
‫בפרעות שנערכו ביהודים על ידי צבאו של בוגדן חמלניצקי ועל ידי היידמקים (ונודעו‬
‫במקורותינו כפרעות ת"ח ות"ט)‪ .‬במאה הי"ח‪ ,‬גילה המטיף‪ ,‬הסופר והפילוסוף‬
‫האוקראיני הבולט ה' סקובורודה עניין רב כלפי היהדות‪ ,‬כנראה שגם הוא תחת השפעת‬
‫תיאולוגיה פרוטסטנטית‪ .‬באותה העת הפגינו המעגלים הכנסייתיים של רוסיה‬
‫המוסקבאית חשד רב אפילו כלפי מומרים והסכימו למדי עם דעתו של הקרואטי יורי‬
‫קריז'ניץ'‪ ,‬שהיה פעיל למען איחוד כנסיות המזרח והמערב‪ ,‬אשר במכתבו אל הצאר טען‬
‫כי "אם מלכות רוסיה תאבד אי פעם‪ ,‬הרי שאובדנה יבוא עליה מן המומרים או‬

                                                                                 ‫מצאצאיהם"‬
‫אין פלא אם כן שפטר הראשון‪ ,‬שבחר את מקורביו על פי תכונותיהם האישיות‬
‫ולא על פי מוצאם והחזיק סביבו גם יהודים‪ ,‬משך אליו שנאה יתרה מחוגי הכמורה‬
‫השמרנית‪ ,‬ובמיוחד אחרי עריכת הרפורמה לביטול מעמד הפטריארך‪ ,‬כלומר מיזוג‬
‫הכנסייה עם המדינה‪ .‬ברוסיה נפוצה שמועה‪ ,‬במיוחד בקרב נאמני המנהג הישן‪ ,‬כי בעת‬
‫מסע המחקר שערך פטר מחוץ למדינה נעלם הצאר הצעיר והאדוק ובמקומו שב "יהודי‬
‫משבט דן שאימץ את מראהו ‪ -‬הוא האנטיכריסטוס"‪ .‬ממש כך הסבירו השמועות את‬
‫מעשיו של פטר לאחר שובו למולדת‪" :‬את הצארינה כלא במנזר‪ ,‬את צארביץ' הרג…‬
‫מילא את כל ארץ רוסיה באנשי המערב‪ ,‬השמיד את הפטריארך ותחתיו קבע סנהדרין של‬
‫יהודים‪ ,‬הוא הסינוד הרוחני"‪ .‬המתפלגים מן המנהג הישן היו קרובים ברוחם ובאורח‬
‫חייהם למוטיבים ולרעיונות מן הברית הישנה‪ ,‬ועל כן יצאו בזעם דומה לנביאי המקרא‬
‫נוכח החידוש של פטר באשר לרישום האוכלוסין הכללי ברוסיה‪ ,‬תוך שהם משווים‬

                               ‫פעולה זו לרישום שנערך ביהודה על ידי אוקטביאנוס קיסר‪.‬‬
‫פטר ויורשיו‪ ,‬הקיסריות אנה יואנובנה ויליזבטה פטרובנה‪ ,‬אשר גירשו יהודים‬
‫משטח האימפריה או שלא התירו את כניסתם אליה‪ ,‬פעלו בעיקר בהשפעת הטינה‬
‫ליהודים אשר טופחה בידי הכנסייה‪ .‬ידועה החלטתה של יליזבטה בנוגע לבקשת כניסה‬
‫של סוחרים יהודיים‪" :‬מאויבי ישוע לא אחפוץ ברווח מוצלח" (שנת ‪ .)1743‬גם יקטרינה‬
‫השנייה התאימה את עצמה אל הדעה הקדומה נגד היהודים שהתקבעה היטב בחברה‪,‬‬

                                                       ‫כאשר קבעה את תקנת תחום המושב‪.‬‬

                                         ‫‪ 4.2‬הכנסייה הפרבוסלבית והיהודים במאה הי"ט‬

‫מתחילת המאה הי"ט‪ ,‬עם התפשטות ההשכלה וקביעת ההגבלות‪ ,‬ניתן לשמוע‬
‫פחות ופחות התייחסויות לעויינותם של יהודים כלפי הדת הפרבוסלבית‪ ,‬חזית ההתנגדות‬
‫הראשונה ליהודים נתפסת כעת על ידי טיעונים באשר לנזקם הכלכלי הנובע מהם‪ .‬עם‬
‫זאת‪ ,‬פעמים רבות שסיבת הרדיפות האמיתית הייתה ונותרה השאיפה הפרבוסלבית‬

                     ‫הנושנה לגונן על הנוצרים הנאמנים מפני "שידול למעבר אל היהדות"‪.‬‬

                                                               ‫‪ 39‬קליוצ'בסקי‪ ,‬ו"א "דיוקנים היסטוריים"‪ /‬ו"א קליוצ'בסקי ‪ -‬מוסקבה‪ :‬מיסל‪;1990 ,‬‬
‫;)‪(Ключевский, В.О. Исторические портреты / В. О. Ключесвкий. – М.: Мысль, 1990‬‬

                                                                        ‫‪ 40‬בדוול ג' "תולדות הכנסייה"‪ /‬ג' בדוול ‪ -‬מוסקבה‪ :‬רוסיה הנוצרית‪;1996 ,‬‬
‫;)‪(Бедуелл, Г. История Церкви / Г. Бедуелл – М.: Христианская Россия, 1996‬‬

                                                                                                             ‫‪26‬‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31