Page 30 - eorocii
P. 30
בתקופת הליברליזציה ,מה שנקרא "ההפשרה של חרושצ'וב" ,זכתה אף
הפרבוסלביות הרוסית לחיים חדשים .חוגים רחבים של האינטלגנציה התאכזבו
מהקומוניזם ופנו אל הדת .תהליך זה נמשך והתעצם בסוף שנות השמונים ותחילת שנות
התשעים .גם חלק קטן מהיהדות המתבוללת מכבר חבר אל התנועה לחידוש
הפרבוסלביות ,ובהם מנהיגים בולטים של תרבות הדיסידנטים כגון ז' קרכמלניקובה ,ק'
פודרבינק ,פ' סבטוב ,המשורר א' גליץ' ועוד.
מקום של כבוד ברשימה זו שייך למומר ,הפרוטואיטריוס אלכסנדר מן (-1934
.)1990מן היה אחד מהכמרים המשכילים והיצירתיים ביותר ,שיחק תפקיד חשוב
בתנועה האקומנית [תנועה לאיחוד הכנסיות הנוצריות ,אשר נתפסת על ידי מנהיגים
כנסייתיים כאחד האמצעים העיקריים לביסוס עמדות הדת בעולם המודרני] .בשנות
השמונים במיוחד זכה אלכסנדר מן לפופולאריות רבה בקרב אינטלגנטים יהודים-רוסיים
מתוסבכים ,משך אלפי אנשים אל הפרבוסלביות ,התעסק בהצלחה בהפצת פרבוסלביות
בקרב יהודים ,הגה את הרעיון להקים כנסייה יהודית פרבוסלבית עצמאית על שם יעקב
הקדוש ,ובסוף חייו אף יצא בחריפות נגד אנטישמיות.
לדעתו "יש שני הבדלים עיקריים בין היהדות לנצרות .הראשון :הנצרות עומדת
על כך שהאל התגלה דרך ישוע המשיח ,דבר שהיה ונותר כפעולה מושיעה ייחודית ויחידה
של מגע השמים בארץ .עבור היהדות היה ישוע במקרה הטוב מורה גדול למוסר ואמונה,
אחרון נביאי התנ"ך .ההבדל השני ,היהדות ,אשר בקעה מתוך דת הברית הישנה שכבר
הייתה כמעט אוניברסלית ,הפכה לדת של לאום .הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית ,לעומת
זאת ,בהתאם לחוקתה כפי שהתקבלה בועידה ,היא כנסייה רב-לאומית .אדם שירצה
לעקור את כל היסודות היהודיים מן הכנסייה יצטרך להתחיל בהוצאת כל האיקונות של
אם האלוהים אשר הייתה בת ישראל ,להשליך את האיקונות של כל השליחים ,לשרוף
את הברית הישנה והחדשה ולבסוף להפנות את גבו גם לאדוננו ישוע המשיח אשר היה
יהודי .לא ניתן לבצע ניתוח שכזה בכנסייה ,על אף שניסו לבצע אותו פעמים מספר .היו
גנוסטים שניסו לנתק את הברית הישנה מהחדשה ,אך הם הוכרו ככופרים ,ואבות
הכנסייה לא אפשרו את התפשטות הרעיונות הגנוסטיים .היה הכופר מרקיון במאה
השנייה אשר ניסה להוכיח כי הברית הישנה היא יצירת השטן .אך הוא הוכרז כמורה
שקר וגורש מהכנסייה"46.
בו בזמן ,כמות מסויימת של כמרים והדיוטות בני הכנסייה חברו למחנה
הלאומני-ימני ,החלו לכתוב בכתב-העת הלא חוקי "וצ'ה [מועצה]" ובכתבי עת
אנטישמיים חוקיים "בן זמננו"" ,הגוורדיה הצעירה" ועוד ,להשתתף ,בפעולותיהם של
הארגונים השוביניסטיים "זכרון"" ,מולדת" וכן הלאה .במסגרת מחנה זה ,תפקיד מיוחד
שייך לתנועת "הפשיזם הפרבוסלבי".
ההנהגה הכנסייתית הרשמית ברוסיה נמנעה תקופה ארוכה מלצאת עם הכרזות
בעניין "השאלה היהודית" ,על אף קריאות מרובות מצד נציגי דעת קהל בעלי נטיות
דמוקרטיות (ההיסטוריון המוסקבאי ס' ליוזוב ואחרים) להכות על חטא בעניין השואה.
רק בסוף שנת 1990פורסמה הצהרתו של הפטריארך אלכסיי השני אשר גינה
באופן כללי את האנטישמיות .באופן כללי דומה ,הצהיר אלכסיי השני ,פטאיארך
מוסקבה וכל רוס במסגרת נאום שנישא ב 13 -בנובמבר שנת 1991במהלך פגישה עם
רבנים בניו-יורק ,כי "נביאיכם -נביאינו .אלוהי אבותיכם אשר גילה עצמו למשה עבדו
בסנה הבוער ואמר 'אני אלוהי אבותיך ,אלוהי אברהם ,אלוהי יצחק ,ואלוהי יעקב' .הוא
(Шкаровский М. В. / М. Шкаровский . Нацистская Германия и Православная Церковь (Нацистская политика в
отношении Православной Церкви и религиозное возрождение на оккупированной территории СССР) – М.,
;)Крутицкое Патриаршее Подворье: Общество любителей церковной истории, 2002
46הא"ב של האמונה .הפרוטואיטריוס אלכסנדר מן" ,מהו יחסה של הכנסייה הפרבוסלבית כלפי היהדות".
בכתובתhttps://azbyka.ru/ob-otnoshenii-pravoslaviya-k-iudaizmu :
;)"?(Александр Мень "Каково отношение Православной Церкви к иудаизму
30