Page 23 - eorocii
P. 23
באופן משעשע ,הודיע הבלוגר הרוסי אנדרי איבלייב כי השריפה במרכז המסחרי של העיר
קמרובו ב 25.03.2018 -בו נהרגו כשישים איש ובכללם ארבעים ילדים ,מהווה בודאות
"רצח טקסי של ילדים רוסיים לקראת חג הפסח"38.
ד .הקשר של הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית עם היהדות
יש לשוב ולציין כי הידיעות ההיסטוריות המובאות למטה ,על המבחר שלהן,
הבנתן ,הערכתן ופירושן ,הן מבחינת הגרסא המקובלת של ההיסטוריונים הרוסיים
ואישי הכנסייה הפרבוסלבית ,אשר מונחלת במשך מאות שנים לעם הרוסי.
4.1השתתפות היהודים בביסוס הפרבוסלביות ברוסיה ,ואישור האנטישמיות על ידי
הכנסיה הפרבוסלבית.
היהודים התגוררו בקייב ובמספר ערים אחרות זמן רב לפני התנצרותה של רוס
בשנת .988בהתבסס על מכתב מהגניזה הקהירית מתחילת המאה העשירית ,הקהילה
היהודית של קייב הייתה גדולה ומשכילה.
בספרות העיונית של הכנסייה הרוסית הימיביניימית ,אנו נתקלים בפולמוס נגד
האמונה היהודית ,אשר רלוונטי הן לנצרות הביזנטית והן לפרבוסלביות הרוסית .על פי
הכרוניקה של נסטור ,בטרם קיבל על עצמו הנסיך ולדימיר את הנצרות ,ניסו היהודים
לשכנעו לקבל את היהדות -הדת העיקרית בממלכת כוזר .יהודי קייב תרגמו מעברית
לשפה המזרח-סלאבית את ספר דניאל ,ספר אסתר ולדעתם של כמה מלומדים ,גם את
"מלחמת היהודים" של פלביוס יוספוס מארמית ,וייתכן שמספר כתבים דתיים
והיסטוריים נוספים .לא לחינם הקדיש אילריון ,הראשון מהמטרופוליטים של קייב
שהיה ממוצא רוסי ,את אחת מיצירותיו העיקריות "מילה על החוק ועל הטוב" (שנת
1049לערך) לפולמוס מול היהדות.
ב"חיי פאודוסיי פצ'רסקי" (שנת 1080לערך) מסופר כי מייסד מנזר קייב-פצ'רסקי
היה מבקר בסוד את היהודים ומנהל עמם ויכוחים תיאולוגיים נוקבים לעת לילה.
מקובל להניח כי הסתה כנסייתית הייתה מעורבת בפוגרום של קייב בשנת .1113
בספרות הנוצרית המתורגמת שהתפשטה ברוס היו לא מעט יסודות יהודיים.
ביבליה מלאה [ביבליה :הברית הישנה והחדשה ,ספר הקודש הנוצרי] הופיעה ברוס
המוסקבאית רק בסוף המאה הט"ו ,אך ספר התהילים והפרימייניק -חיבור שהורכב
מקטעים נבחרים מתוך הברית הישנה והחדשה היו נפוצים מאד גם בתקופה הקדם-
מונגולית .מרבית הכתבים האפוקריפיים של אותה העת הושאלו מן הספרות היהודית.
בינהן נפוצים במיוחד אגדות על שלמה המלך וקיטובראס [מקבילה רוסית לאשמדאי],
משלים על משפטי שלמה וכן הלאה.
עם זאת ,מספר חיבורים אפוקריפיים שמוצאם בביזנטיון כללו התקפות נגד
יהודים ,כך למשל בחיבור הפופלארי עד מאד "מסע אם האלוהים אל הייסורים"
(ההופעה הרוסית המוקדמת ביותר -המאה הי"ב) .טקסט אפוקריפי זה מספר על מסעה
של מריה אם ישוע אל הגהינום ומתאר את ייסורי החוטאים .אם האלוהים מביעה
רחמים על המעונים ,בוכה על מר גורלם ומביעה רצון לחלוק אותו; רק פעם אחת היא
תומכת בעונש ,וזאת כאשר מגיעה אל מקום בו נענשים יחדיו נוצרים שסרו מן האמונה,
חוטאים בגילוי עריות ,ואותם היהודים שצלבו את ישוע" :על פי מעשיהם יעשה להם!",
היא אומרת.
השפעה יהודית נוספת באה לביטוי עקיף בתוך הכפירה הבוגומילית ,אשר הגיעה
אל רוסיה הקדם-מונגולית מבולגריה .למשל ,רשומה משנת 1071מתוך הכרוניקה של
URL: https://vk.com/wall386457080_95 38
23