Page 29 - eorocii
P. 29
מחברים נוצריים ,ובכללם א' גלגולב ,הפרופסור-פרואיטריוס של האקדמיה הרוחנית של
קייב וי' טרואיצקי ,פרופסור של האקדמיה הרוחנית של פטרבורג ועוד ,התייחסו
בסימפטיה כלפי הציונות הפוליטית .אותו גלגולב ,יחד עם ד' בוגדשבסקי ,הרקטור של
אקדמיית קייב (לימים ,הארכיבישוף וסילי) גינו את האנטישמיות בתור אמונה המנוגדת
לנצרות .י' טרואיצקי הופיע כעד של ההגנה במשפט בייליס כדי לטעון כי רציחות טקסיות
אינן אפשריות עבור יהודים.
ההוגים של מה שכונה 'התחייה הדתית הרוסית' של סוף המאה הי"ט תחילת
המאה הכ' ,המשיכו על פי רוב את מסורת הפילושמית הנוצרית שמקורה בו' סולובייב
[פילושמיות -הפגנת עניין וכבוד כלפי העם היהודי ,חשיבותו ההיסטורית והשפעתה
החיובית של היהדות בתולדות העולם .נחשבת להפך מאנטישמיות] .השקפתם אודות
השאלה היהודית הייתה כ"ציר של ההיסטוריה העולמית" וציפו להמרת דתם של
היהודים רק עם קץ הזמן .הם תמכו באופן נחרץ במתן שוויון זכויות אזרחי עבור
היהודים ויצאו כנגד המדיניות האנטישמית של המשטר הצארי ושל הריאקציה הרוסית.
יחד עם זאת ,ניתן למצוא ביצירותיהם של אותם הוגים שביצעו את המעבר "ממרקסיזם
אל האידיאליזם" (ס' בולגקוב ,נ' ברדייב) ,את המחשבה על קרבתו של הסוציאליזם
המודרני אל ה"חיליאזם" היהודי [תפיסה אוטופית אודות מלכות שמיים בת אלף שנים
בעולם הזה] ,וקרבה זו הייתה לאחד המקורות של האשמת היהודים באחריות למהפכה
הקומוניסטית .בהמשך גינו ההוגים הדתיים הרוסים בתקיפות את הגזענות ההיטלראית,
כמו גם מגמות אנטישמיות בקרב המהגרים הרוסים (למשל אצל נ' ברדייב "נצרות
ואנטישמיות" ,שנת .)1938עם זאת ,פעמים רבות שעמדתם של אותם הוגים
הפרבוסלבים לא הייתה נקייה לחלוטין ממוטיבים אנטי-יהודיים קלאסיים.
על אף הרדיפות הבולשביקיות ,ואף בימי מלחמת האזרחים ,ידועות פעמים רבות
בהן ברכו כמרים את חיילי הצבאות הלבנים או את צבאותיו של פטליורה לביצוע
פוגרומים.
באידיאולוגיה של הכנסייה הפרבוסלבית בגולה ,זו שלימים כונתה הכנסייה
"הלבנה" ,ונוצרה לאחר מהפכת ,1917תפסה עדיין האנטישמיות עמדות חזקות .ויטלי
(מקסימנקו) ,הארכימנדריט של הלאורה בפוצ'אייב אשר הפך לבישוף של הכנסייה
"הלבנה" ושילב אנטי-קומוניזם עם אנטשימיות ,פנה בשנת 1941אל נשיא ארה"ב פ"ד
רוזוולט בקריאה להימנע מלסייע לברית המועצות במלחמה נגד היטלר.
הודות למאמציהם של המטרופוליטים סרגיי (ווסקרסנסקי) ושרפים (ליאדה) ,יחד
עם הפרוטופרסוויטר קיריל זייץ ועוד ,למעלה מ 300 -כנסיות ומנזרים נפתחו ומומנו
בשטחים שנכבשו על ידי הנאצים ,בהם נשמעו דרשות פרבוסלביות המהללות את
הנאצים ואת היטלר וקוראות להשמדתם של היהודים והבולשביקים .הפילוסוף
והפרואיטריוס ס' בולגקוב מגנה אמנם בגדול את השמדת העם ההיטלראית במאמריו
"רדיפות ישראל" (שנת ,1942פורסם ב )1973 -ו"נצרות וגזענות" (פורסם ב ,)1991 -אך
מאשר את היותו של העם היהודי "עם דחוי".
מרבית האוכלוסייה הפרבוסלבית בשטחי אוקראינה ,בלארוס ורוסיה הכבושים
על ידי גרמניה השתתפה בהשמדת היהודים או התייחסה לכך בהבנה אדישה.
רק חלק קטן מן הכמורה ומן המאמינים הפרבוסלבים ,למשל הסופר א' בונין,
סייעו לקרבנות השואה תוך סיכון חייהם .הנזירה ,המשוררת ,האם מריה (יליזבטרה
סקובצבה לפני נזירותה) ארגנה בפריז קבוצת רזיסטנס אשר הורכבה מכמרים
וממאמינים ,הסתירה יהודים מהגסטפו ,ולאחר שנתפסה על ידי הנאצים נספתה במחנה
השמדה .הכומר הקייבי אלכסיי גלגולייב (בנו של הפרופסור אלכסנדר גלגולייב) ואישתו
טטיאנה הצילו יהודים ממוות בבאבי יאר44 45.
44סטרובה ו"ו /ו' סטרובה .אנטישמיות פשיסטית -שארית הקניבליזם .מוסקבה-סנט פטרסבורג :הוצאת האקדמיה למדעים של בריה"מ.1941 ,
(Струве, В.В. / В. Струве. Фашистский антисемитизм – пережиток каннибализма. – М.-СПб: издательство
;)Академии наук СССР, 1941
45שקרובסקי מ"ב /מ' שקרובסקי .גרמניה הנאצית והכנסייה הפרבוסלבית (הפרקטיקה הנאצית ביחס לכנסייה הפרבוסלבית והתחיה הדתית בשטח
ברית המועצות הכבוש) -מוסקבה ,חצר קרוטיצקי הפטריארכית :אגודת חובבי ההיסטוריה של הכנסייה;2002 ,
29