Page 24 - eorocii
P. 24
נסטור ,מאזכרת גרסה ליצירת האדם השונה מן המקראית (הכפירה הבוגומילית היא
כפירה דתית שקיבלה נופח אנטי-פיאודלי .היא הופיעה בבולגריה בראשית המאה
העשירית .הכומר הבולגרי בוגומיל נחשב למייסד הכפירה .הבוגומילים קראו לסרבנות
במילוי החובות הפיאודלים ,ולאי-ציות לשלטונות המדינה ,הם השתתפו באופן פעיל
במרידות עממיות ,גינו את הכנסייה הקיימת ואת הטקסים הדתיים הנוצריים ,דחו את
הדוקטרינה הכנסייתית הקיימת אודות השלמות של העולם כפי שנוצר על ידי הבורא
וטענו כי העולם ,העושר החומרי ,הכנסייה ,הברית הישנה ועוד נוצרו על ידי בנו הבכור
של האל -שטניאל ,כלומר מקור הרוע .רק עם הגיעו של בן האל השני ,ישוע המשיח,
קיבלה האנושות מקור לטוב רוחני .מעין דואליות של הבריאה .קהילותיהם הורכבו
ממאמינים נבחרים ("מושלמים") אשר ויתרו על רכושם הפרטי והטיפו את תורתם,
וממאזינים אשר עיבדו את אדמות הקהילה .החל מהמאה העשירית סבלו הבוגומילים
מרדיפות קשות).
מקום מיוחד בספרות הרוסית העתיקה תופסת הספרות הצליינית ,מה שמכונה
"הליכות" ,על פי רוב מדובר היה במסעות לארץ הקודש; חלק מן היצירות אלה מהווות
מקורות רבי ערך להיסטוריה של ארץ ישראל ,למשל "הליכות" של ההגמון דניאיל (-1106
,)1107הארכימנדריט אגרפני (שנות ה ,)1370 -הדיקן איגנטי סמוליאנין (סוף המאה
הי"ד) ,הנזיר וארסונופי (שנת 1456והשנים )1462-1461ואחרים .ה"הליכה" של
הארכיבישוף אנטוני ידרייקוביץ' אל המקומות הקדושים של קונסטנטינופול נמנית על
מניינם ומכילה מספר מתקפות נזעמות נגד היהודים.
לאחר הפלישה המונגולית (המאה הי"ג) ועד להצהרת עצמאותה של הכנסייה
הרוסית בשנת ,1448הפכה הסוגיה היהודית לרלוונטית פחות עבור הפרבוסלביות
המזרח-סלאבית .עם זאת ,ניתן לראות את יחסי הכמורה הפרבוסלבית עם היהודים
בשטחה של הדוכסות הגדולה של ליטא ,בה שרדה קהילה לא גדולה של יהודים דוברי
שפה סלאבית .קהילה זו אחראית לתרגום של שורת חיבורים מעברית לסלאבית
המזרחית (מערב רוסית) ,ולהרחבת האופקים של הציבור המשכיל בן התקופה על ידי
ייבוא יצירות כגון ספר חנוך האפוקריפי ,חיבורים בנושא לוגיקה של הרמב"ם והמלומד
הערבי אל-ע'זאלי ,והחיבור האסטרולוגי "שש כנפיים" לעמנואל בן יעקב טוב עלם.
תורגם גם מחזור ,שתרגומו מיוחס למומר פיודור ז'ידובין (סוף המאה הט"ו) .בסוף
המאה הט"ו -ראשית המאה הט"ז ,התפרסמו חלק מן החיבורים הללו בהקשר למה
שנקרא אז כפירת המתייהדים (כפירת המתייהדים :תנועה רעיונית אשר אחזה בחלק
מהחברה הרוסית בסוף המאה הט"ו ,ובפרט בנובגורוד ובמוסקבה .תפיסת עולמם של
המתייהדים כללה בתוכה יסודות ניכרים מן היהדות ,ולכל הפחות אי-הכרה בטבעו
האלוהי של ישוע המשיח וכפירה בעיקרי האמונה הקשורים בכך ,כמו גם מחוייבות
לכמה מן המצוות הטקסיות של היהדות).
הפצת התרגומים הסתייעה בין היתר על ידי אחד מהמתנגדים הנחושים ביותר של
הכפירה -גנאדי ,ארכיבישוף נובגורוד .לאחר שגילה מינות באפרכיה שלו והשתכנע כי
מתנגדיו "המינים" הם אנשים משכילים ,הוא ערך בירורים בנוגע לתוכן הספריות שלהם
וציווה להעתיק את הספרים שרווחו בקרב המתייהדים ולשלוח את העותקים לספריות
המנזרים על מנת לבצע ניתוח של החומרים ולפתח פולמוס כנגדם .לאחר הועידות
הכנסייתיות של השנים 1488ו 1490 -במהלכם התבצעו "ריבים" עם המינים ונערך גינוי
של המינות ,הורה גנאדי לקבוצה גדולה של מתרגמים בראשו של דמיטרי גרסימוב לבצע
תרגום מלא של הביבליה מלטינית (פרוייקט שהסתיים בשנת .)1498אחרי הביבליה
תורגמו מספר פמפלטים אנטי-יהודיים של הכנסייה המערבית ,ובתוכם"Pulcherrimae :
"quaestiones Iudaicam perfidiam in catholicam fide improbantesשל ניקולאוס מלירה,
ו"חשיפת שונאי האל היהודים בדברי הנבואה של סמואיל היהודי" (.)1504
מרבית המתייהדים היו מתקנים כנסייתיים עם השקפות מגוונות למדי ,אך כפי
שנקבע בהחלטות הועידה משנת " ,1490כולם כיבדו את השבת יותר מתחיית ישוע" .על
פי עדותם של מתנגדי המתייהדים ,מנהיגי תנועת המינות התרועעו עם היהודי זכריה
24