Page 19 - eorocii
P. 19

‫התיקון ספרי וטקסי הקודש‪ .‬היוזמה בנושא זה הייתה שייכת לרפורמטור הכנסייתי‪,‬‬
‫הפטריארך ניקון‪ .‬עיקר הרפורמות של ניקון היה בשינויים בטקסי הכנסייה על מנת‬
‫להתאימם למנהגים היווניים בני זמנם‪ ,‬שינויים אלה כוללים‪ ,‬בין היתר‪ ,‬הצטלבות‬
‫בשלוש אצבעות ולא בשתיים‪ ,‬אסור היה לעשות ברית מילה לבנים ביום השמיני כי‬
‫הקשר עם הקב"ה צריך להיות רק רוחני‪ ,‬שינוי כיוון הקפת הכנסייה להקפה בכיוון‬
‫השעון ולא נגד כיוון השעון כפי שהיה קודם לכן‪ ,‬וביצוע הההשתחוויות בתפילה עד גובה‬

                                                                     ‫החגורה ולא עד הרצפה‪.‬‬
‫יש לזכור כי רוסיה נתפסה על ידי העם הרוסי כמדינה היחידה‪ ,‬השומרת על גחלת‬
‫הדת הפרבוסלבית‪ ,‬מאחר והדת הקתולית נתפסה כמינות ואילו יוון שועבדה בידי‬

                                                          ‫הכופרים המוסלמים בשל חטאיה‪.‬‬
‫לפיכך‪ ,‬בקרב חלק מהעם והכמורה‪ ,‬נתפסו רפורמות אלה בעבודת הקודש כנטישה‬

                                      ‫של דת האמת‪ ,‬ואלה סרבו לציית לשלטונות הכנסייה‪.‬‬
‫כך נוצר הפילוג הפנימי של חסידי המנהג הישן‪ .‬כנסייה עצמאית נוסדה‪ ,‬היא‬
‫הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית של המנהג הישן אשר במשך שנים התנגדה לכנסייה‬
‫הפרבוסלבית הרשמית תוך שהיא סובלת רדיפות איומות‪ .‬למרות אלה‪ ,‬שרדה כנסייה זו‬

                                                                                     ‫עד ימינו‪.‬‬
‫בימינו מונה הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית של המנהג הישן כמיליון חברים‪,‬‬
‫מתוכם חמש‪-‬מאות אלף ברוסיה‪ ,‬שלוש‪-‬מאות אלף נוספים ביתר מדינות ברית המועצות‬
‫לשעבר‪ ,‬מאתיים אלף ברומניה וחמש‪-‬עשרה אלף בכל יתר העולם‪ .‬נכון לשנת ‪ 2017‬מנתה‬
‫הכנסייה של המנהג הישן כמאתיים קהילות ברוסיה‪ ,‬חמישים באוקראינה‪ ,‬שלושים‬
‫במולדבה ועוד במדינות אחרות‪ .‬נכון להיום מחזיקה הכנסיה הרוסית הפרבוסלבית של‬
‫המנהג הישן במנזר ניקולו‪-‬אוליימינסקי שליד אוגליץ'‪ ,‬ומפעילה במוסקבה סמינריון‬
‫רוחני משנת ‪ .1990‬הכנסייה של המנהג הישן מונהגת על ידי המטרופוליט של מוסקבה‬

                                                                    ‫וכל רוס קורנילי (טיטוב)‪.‬‬

‫ראשית המאה הי"ח סומנה עבור רוסיה על ידי הרפורמות הרדיקליות של פטר‬
‫הראשון‪ .‬הרפורמה נגעה גם בכנסיה הרוסית‪ .‬לאחר מותו בשנת ‪ 1700‬של הפטריארך‬
‫אדריאן‪ ,‬עיכב פטר הראשון את הבחירות לראש הכנסייה החדש‪ ,‬וב ‪ 1721 -‬ייסד הנהגה‬
‫קולגיאלית כנסייתית בדמות הסינוד הקדוש‪ .‬באופן זה מימש פטר הראשון את מיזוגה‬
‫של הכנסייה עם המדינה‪ ,‬כאשר ארגן ויישם שלטון כנסייתי מדיני‪ ,‬כלומר‪ ,‬מצב בו‬

                                                      ‫המדינה מושלת דה‪-‬פקטו על הכנסייה‪.‬‬
‫הסינוד היה לגוף הבכיר בכנסייה הרוסית למשך כמעט מאתיים שנה‪ .‬בתקופה זו‬
‫של תולדותיה (‪ ,)1917-1721‬הקדישה הכנסייה הרוסית תשומת לב מיוחדת לפיתוח‬
‫החינוך הרוחני ולמיסיון באזורי הספר‪ .‬כנסיות ישנות שוקמו וחדשות נבנו‪ ,‬ותיאולוגים‬
‫בולטים‪ ,‬כגון שרפים מסארוב‪ ,‬וזקני מדבריות אופטינה וגלינסקיה עשו לא מעט‬

                                 ‫לפיתוחם של מדעים כגון היסטוריה‪ ,‬פילולוגיה ומזרחנות‪.‬‬

‫בראשית המאה ה‪ 20-‬החלו הכנות לכינוס ועידה כנסייתית כלל רוסית‪ .‬בפועל‬
‫כונסה הועידה רק לאחר המהפכה‪ ,‬בשנת ‪ .1917‬ההחלטה החשובה ביותר שלה הייתה‬

                                                                                                             ‫‪19‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24