Page 20 - eorocii
P. 20
השבת שלטון הפטריארך בכנסייה הרוסית ,כלומר ,הכנסייה שבה והבדילה את עצמה
מהמדינה ,מה שהתאים לגמרי לשאיפותיה של הכנסייה ,אשר מימי פטר הראשון הייתה
בכפיפות לשלטון המדיני.
טיכון ,המטרופוליט של מוסקבה ,נבחר בועידה זו לפטריארך מוסקבה וכל רוס
( .)1925-1917הוא נקט במירב המאמצים על מנת להרגיע את התשוקות ההרסניות אשר
קיבלו את רוח חייהם מן המהפכה ,ובראש ובראשונה את עזיבת הדת המסיבית אשר
התחילה בסוף המאה ה ,19-והייתה נפוצה גם בקרב יהודים ,מוסלמים וכן הלאה.
במסר מן הועידה הקדושה מן ה 11.11.1917 -נאמר" :תחת אותו המבנה החברתי
החדש אשר הובטח מפיהם של מורי השקר תקבלו קטטת דמים של הבנאים .תחת שלום
ואחוות עמים -עירוב הלשונות ושנאת אחים עזה .אנשים אשר שכחו את האל מזנקים
זה על זה כזאבים רעבים… עזבו את החולם המטורף והכופרני של מורי-השקר הקוראים
להביא לאחווה על ידי תגרה עממית! חזרו לדרכו של המשיח!"31.
עבור הבולשביקים שהגיעו לשלטון בסוף שנת ,1917הייתה הכנסייה הרוסית
הפרבוסלבית אויב אידיאולוגי מלכתחילה ,שכן היוותה חלק אידיאולוגי ובלתי נפרד
מרוסיה הצארית ,ואף לאחר מהפכת אוקטובר הגנה במלואה על המשטר הישן .בנוסף,
פעולותיהם של הבולשביקים לא היו מנוגדות לאידיאולוגיה של מרבית החברה בשלב זה,
אשר רק תמכה ברובה באותו תהליך אתאיזציה של החברה אשר היה לאחד היסודות
והגורמים למהפכה.
בשל סיבות אלה ,בישופים רבים ,אלפי כמרים ,נזירים ונזירות וכן גם מאמינים
מהשורה סבלו מרדיפות שבכללן הוצאה להורג אשר בוצעו על ידי אתאיסטים מפשוטי
העם .בשנים 1922-1921דרשו השלטונות הסובייטיים לקבל את חפצי ערך מהכנסייה,
כדי לסייע לאוכלוסיה הרעבה ,אשר סבלה מייבולים דלים.
לדעת אנשי הכנסיה ,למרות שחפצי הערך של הכנסיה לא שמשו לטובת
האוכלוסיה הרעבה ,הם לא הוחזרו לכנסייה עד כה32 .
ראוי לציין ,כי באותו האופן ,נהרסו גם בתי כנסת .בין היתר בידיהם של יהודים
שעברו אתאיזציה.
לקראת תחילת מלחמת העולם השנייה ,המערך הכנסייתי ברחבי רוסיה כמעט
שהושמד .רק מספר בישופים נותרו חופשיים והיו יכולים לבצע את תפקידיהם .בכל רחבי
ברית המועצות היו פתוחים רק כמה מאות מקדשים ,לעבודה בקודש .מרבית הכמורה
נשלחה אל המחנות בהם רבים אבדו ללא שוב ,אלפי כמרים נאלצו להחליף את מקצועם.
מהלך הקרבות ,בתחילת מלחמת העולם השנייה ,היה קטסטרופלי עבור ברית
המועצות ואילץ את סטלין לגייס לצרכי הגנה את כלל המשאבים הלאומיים ובכללם את
הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית ,בתפקיד כוח עממי שביכולתו להעניק מוטיבציה עבור
חלקים מן החברה .מקדשים נפתחו מחדש לעבודה בקודש וכמרים שוחררו מן המחנות.
שיאו של תהליך זה ,אותו ניתן לאפיין כהתקרבות של המדינה האתאיסטית והכנסייה
במסגרת "איחוד פטריוטי" הייתה קבלת הפנים שערך סטלין ב 04.09.1943 -
למטרופוליט סרגיי (סטרוגורודסקי) הממלא את תפקיד הפטריארך ,והמטרופוליטים
אלקסיי (סימנסקי) וניקולאי (ירושביץ') .הכנסייה נקראה לשמש כתמיכה רוחנית
ומוסרית עבור האנשים ולספק תמיכה כלכלית בצבא ,למשל מימון טור הטנקים על שם
דמיטרי דונסקי והטייסת על שם אלכסנדר נבסקי.
מרגע היסטורי זה מתחילה "התחממות" ביחסי הכנסייה והמדינה ,אך בשלב זה,
הכנסייה עודה נתונה בכל עת תחת בקרה של המדינה וכל ניסיון שלה להרחיב את פעילות
הכנסייה אל מחוץ לקירות בתי-התפילה נתקלו בהתנגדות מיידית מצד השלטונות ,כולל
נקיטת סנקציות אדמיניסטרטיביות כלפי החורגים .בתקופת "ההפשרה של חרושצ'וב",
31ידיעות האפרכיה של גרודני .אחוות ולדימיר הקדוש ;( Гродненские Епархиальные Ведомости. Свято-Владимирское
,)братствоבכתובתhttp://www.orthos.org/grodno/gev/february2006/st_vlad.htm :
;32 https://ria.ru/20220301/rpts-1775656827.html
20