Page 18 - eorocii
P. 18

‫במאה הי"ב‪ ,‬בתקופת הפיצול הפיאודלי‪ ,‬נותרה הכנסייה כנושאת היחידה של‬
 ‫רעיון אחדות העם הרוסי‪ ,‬אשר עמדה כנגד נטיות צנטריפוגליות ותגרותיהם של נסיכים‪.‬‬

‫הפלישה הטטרית‪-‬מונגולית שפקדה את רוסיה במאה הי"ג‪ ,‬לא השמידה את‬
‫הכנסייה הרוסית‪ .‬הטטרים‪-‬מונגולים לא פעלו כנגד התרבות והדת במקומות שכבשו‪,‬‬
‫לפיכך נותרה הכנסייה כוח של ממש‪ .‬באופן רוחני‪ ,‬גשמי ורעיוני כאחד היא הובילה‬
‫להתאחדותה מחדש של האחדות הפוליטית הרוסית ‪ -‬ערובה לניצחון עתידי מול‬

                                                                                    ‫הכובשים‪.‬‬
‫התאחדותן של הנסיכויות המפוצלות סביב רוס החלה במאה הי"ד‪ ,‬והכנסייה‬
‫המשיכה ליטול חלק חשוב בלידתה המחודשת של רוס‪ .‬מדריכיהם הרוחניים ועוזריהם‬
‫של נסיכי מוסקבה היו אנשי כנסייה בולטים‪ .‬המטרופוליט אלכסיי (‪ )1378-1354‬חינך את‬
‫הנסיך דמיטרי דונסקי‪ .‬באמצעות כוח סמכותו סייע לנסיך מוסקבה בהפסקת הסכסוכים‬
‫הפיאודליים ושמירה על אחדות מדינית‪ ,‬כמו שעשה בהמשך אף המטרופוליט יונה (‪-1448‬‬
‫‪ .)1471‬סרגיי רדונז'סקיי‪ ,‬מייסדו וראשו של מנזר טרואיצקו‪-‬סרגייב הממוקם על ידי‬
‫מוסקבה (שנת ‪ 1334‬לערך) בירך את דמיטרי דונסקי לקרב קוליקובו ששימש כתחילתו‬
‫של שחרור רוס מכובשיה הטטרים‪-‬מונגולים‪ ,‬בו פרח לימים כשרונו המופלא של צייר‬

                                                                  ‫האיקונות אנדריי רובלייב‪.‬‬

‫המנזרים תרמו רבות לשימור התודעה הלאומית והתרבות הלאומית של העם‬
‫הרוסי בשנים הקשות שתחת העול המונגולי‪ .‬במאה הי"ב החל ייסודה של הלאורה של‬
‫פוצ'אייב‪ .‬מנזר זה ומנהיגו ההגמון איוב (ז'לזו) עשו רבות להתבססותה של הפרבוסלביות‬
‫בארצות מערב רוסיה‪ .‬סך הכל נוסדו ברוסיה מן המאה הי"ד ועד למחצית המאה הט"ו‬

                                                                      ‫עד ‪ 180‬מנזרים חדשים‪.‬‬

‫עם שחרורה מנטל הכיבוש‪ ,‬גבר כוחה של המדינה הרוסית ועמה אף גבר כוחה של‬
‫הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית‪ .‬בשנת ‪ ,1448‬זמן קצר לפני נפילת האימפריה הביזנטית‪,‬‬
‫הפכה הכנסייה הרוסית לעצמאית מהפטריארכיה של קונסטנטינופול‪ .‬המטרופוליט יונה‪,‬‬
‫אשר נבחר על ידי מועצת הבישופים הרוסיים בשנת ‪ 1448‬קיבל את תואר מטרופוליט‬

                                                                            ‫מוסקבה וכל רוס‪.‬‬
‫בהמשך‪ ,‬כוחה העולה של המדינה הרוסית סייע גם לצמיחת סמכותה של הכנסייה‬
‫הרוסית‪ .‬בשנת ‪ 1589‬הפך המטרופוליט איוב לפטריארך הרוסי הראשון‪ .‬הפטריארכים‬

                               ‫של המזרח הכירו בפטריארך הרוסי כחמישי בסדר הבכורה‪.‬‬
‫בראשית המאה הי"ז‪ ,‬כאשר רוסיה הייתה נתונה במהומות פנימיות מחד וניצבה‬
‫בפני פלישה שבדית‪-‬פולנית מן המערב מאידך‪ ,‬מילאה הכנסייה הרוסית כבעבר את חובה‬
‫הפטריוטי בפני העם‪ .‬הפטריארך גרמוגן למשל‪ ,‬אשר עונה למוות על ידי הפולשים‪ ,‬היה‬
‫המנהיג הרוחני של ההתקוממות של מינין ופוז'רסקי‪ .‬גם ההגנה ההרואית על הלאורה‬
‫של טרואיצה‪-‬סרגייב בשנים ‪ 1610-1608‬מהפולנים והשבדים‪ ,‬רשומה לעד בספר דברי‬

                                             ‫הימים של המדינה הרוסית והכנסייה הרוסית‪.‬‬
‫בתקופה שלאחר גירוש כוחות הפלישה הפולנים‪-‬שבדיים מרוסיה‪ ,‬בשנות ה ‪-‬‬
‫‪ ,1660-1650‬עסקה הכנסייה הרוסית באחת מהבעיות הפנימיות החשובות ביותר של‬

                                                                                                             ‫‪18‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23