Page 36 - eorocii
P. 36

‫במשך כל ההיסטוריה הנוצרית של רוסיה‪ ,‬שבתה ארץ הקודש את לב המאמינים‬
‫הרוסיים‪ .‬משאלת לבם של רבים היה הרצון להשתחוות למקומות שקודשו על ידי מצעדו‬

                                                                                     ‫של ישוע‪.‬‬
‫דתות שונות מקיימות תופעה אשר בשפה הרוסית נקראת בדרך כלל‬
‫"פלומניצ'סטבו" [צליינות]‪ .‬על אף השם המשותף‪ ,‬מסורות הצליינות והקריטריונים‬
‫להערכתה משתנים מאד בין הדתות השונות‪ .‬לפיכך כשירה המילה "פלומניצ'סטבו"‬

                       ‫במלוא המשמעות שלה על מנת לתאר את הצליינות הרוסית דווקא‪.‬‬
‫המונח "פלומניק" נובע מהמילה "פלמובניק"‪ ,‬שהיא תרגום של המונח הלטיני‬
‫המקביל‪ .‬בראשונה כך נקראו מתפללי‪-‬אל‪ ,‬משתתפים בתהלוכת הצלב בארץ הקודש בחג‬
‫כניסת האל לירושלים (במסורת הרוסית הפרבוסלבית נהוג לקרוא לחג זה "יום ראשון‬
‫של הערבות")‪ .‬מוצא המילה "פלומניק" קשור למנהג להביא מארץ הקודש (כעת כבר‬
‫מישראל) את ענף עץ הדקל ("פלמה") המהווה פריט האקזוטי עבור רוסיה‪ .‬מאוחר יותר‪,‬‬
‫החלה המילה לשמש גם לתיאור מתפללים שיצאו למקומות קודש נוצריים אחרים‪ ,‬ולא‬
‫רק לירושלים‪ .‬בועידה האקומנית השביעית אשר סימלה את הנצחון על הכפירה‬
‫האיקונוקלסטית (שונאי האיקונות)‪ ,‬התקבלה הגדרה כי את האל יש לעבוד ולאיקונות‬
‫יש להשתחוות‪ .‬במסורת הכנסייתית הביזנטית מכונים הצליינים "משתחווים"‪ ,‬כלומר‪,‬‬

                                       ‫אנשים העורכים מסע על מנת להשתחוות לקדושים‪.‬‬
‫בשפות ארופאיות רבות מכונים צליינים במילה "פילגרים"‪ ,‬מילה שמשמעותה‬
‫המילולית היא "נוסע"‪ .‬הצליינים של הכנסייה הקתולית מתפללים במקומות הקדושים‬
‫ועוסקים במדיטציה‪ .‬אולם אותו פולחן של מקומות הקודש אשר מתקיים בכנסייה‬

                                                ‫הפרבוסלבית אינו קיים בכנסייה הקתולית‪.‬‬
‫בניגוד לתיירות‪ ,‬לצליינות יש ככלל מטרה מרכזית אחת ‪ -‬השתחוות במקום‬
‫הקדוש‪ ,‬הדבר מתקשר לעבודה רוחנית עזה ורבת‪-‬מתח‪ ,‬תפילות ושימוש בקודש‪ .‬לעתים‬
‫קשורה הצליינות בעמל פיזי‪ ,‬כאשר "טרודניקים" (עמלים‪ ,‬כפי שמכונים צליינים מסוג‬

                                            ‫זה)‪ ,‬מבצעים עבודה פיזית במקומות הקדושים‪.‬‬
                                          ‫‪ 5.2‬תולדות הצליינות הפרבוסלבית בארץ ישראל‬
‫אחת מהעדויות המפורסמות ביותר בכתב בנוגע לצליינות לארץ ישראל נכתבה‬
‫בשנת ‪ 1062‬על ידי הנזיר ורלאם‪ .‬בשנת ‪ 1109‬ביקר בירושלים ההגמון דניאיל‪ .‬הוא תיאר‬
‫בפרוטרוט את מסעו‪ .‬ה"הליכה" שלו הפכה למעין מורה‪-‬דרך בארץ הקודש עבור‬
‫הצליינים הרוסיים‪ .‬בימי קדם היו המסעות לקבר האלוהים מלאות בסכנות‬
‫והרפתקאות‪ .‬כמעט כל מקרה שכזה היה הופך לאירוע בעל משמעות מדינית וכלל‪-‬‬
‫כנסייתית‪ .‬אחת מהצלייניות‪ ,‬בתו של נסיך פולוצק יבפרוסיניה‪ ,‬אף צורפה למניין‬
‫הקדושים הרוסיים‪ .‬בביתה "טרחה יומם וליל על העתקת ספרי כנסייה" ובעת צליינותה‬
                                            ‫"שיחק לה מזלה" למות ולהיקבר בארץ הקודש‪.‬‬
‫מותר להזכיר עוד פעם‪ ,‬כי באמצע המאה הי"ז ייסד ניקון פטריארך מוסקבה‪,‬‬
‫במרחק קצר ממוסקבה‪ ,‬מנזר לו קרא ירושלים החדשה‪ .‬בלב המנזר‪ ,‬על פי שרטוטיו של‬
‫הצלין ארסני סוכאנוב אשר ביקר בפלשתינה פעמיים‪ ,‬נבנתה קתדרלת ווסקרסנסקי‬
               ‫המפוארת ‪ -‬העתק של כנסיית קבר האלוהים בירושלים עם שינויים קלים ‪.‬‬

‫כך נראו הצליינים הרוסים בעיניו של הסופר הלבנוני מיכאל נועימה‪ ,‬אשר כתב‬
‫במאה הי"ט "ראינו איך פסעו המוניהם ברגל אל נצרת ‪ -‬מאות ואלפים‪ ,‬זקנים ונערים‪,‬‬
‫מזוקנים וחסרי זקן‪ ,‬גברים ונשים; היו אלה בעיקר איכרים‪ .‬מעניין היה להתבונן‬
‫במלבושם המשונה ובבגדיהם הדלים‪ .‬כל אחד מהם נשא קומקום פח על הכתף או‬

                                                                                                             ‫‪36‬‬
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41