Page 17 - eorocii
P. 17

‫‪ 3.2‬הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית‬

‫יש לציין שההיסטוריה הרשמית המוצגת מטה בנוגע להיווצרותה והתפתחותה של‬
‫הפרבוסלביות ברוסיה נוצרה ושויפה מאות שנים על ידי היסטוריונים רוסיים ואנשי‬
‫כנסייה פרבוסלביים‪ ,‬מגמתית עד מאד‪ .‬קשה שלא לשים לב למגמתיות המובהקת‬
‫בתיאור רוב‪-‬הטוב של הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית‪ ,‬למשל בספרות המובאת מטה‪26 27 .‬‬

                                                                                                                                          ‫‪28 29 30‬‬

‫אולם ללא תיאור של ההיסטוריה הקנונית של היווצרותה והתפתחותה של‬
‫הפרבוסלביות ברוסיה‪ ,‬קשה להבין ולהעריך את פעילותן של רוסיה ושל הכנסייה‬

                                                                       ‫הרוסית בארץ ישראל‪.‬‬

‫הפצתה של הנצרות בארצות הסלאבים של רוס הסתייעה על ידי שכנותה עם‬
‫האימפריה הביזנטית‪ ,‬שהייתה אז מעצמה נוצרית אדירה‪ .‬אי לכך‪ ,‬בחבלי הדרום של‬
‫רוסיה ניתן היה להרגיש במיוחד את פעילותם של יוונים בתחום התרבות‪ ,‬ובפרט של‬

             ‫האחים קיריל ומתודיוס בני העיר סלוניקי‪ ,‬שלימים נקראו מחנכי הסלאבים‪.‬‬

‫נסיכת קייב אולגה התנצרה בשנת ‪ ,954‬אחריה עשה זאת הנסיך ולדימיר‪ ,‬שבשנת‬
                  ‫‪ 988‬חולל את מה שנקרא לפרקים "ניצורה של רוס" ("טבילת רוסיה")‪.‬‬

‫הכנסיה הרוסית‪ ,‬בתקופה הקדם‪-‬מונגולית של ההיסטוריה שלה‪ ,‬הייתה אחת‬
‫מהמטרופוליות של הפטריארכיה של קונסטנטינופול‪ .‬בראש הכנסייה עמד מטרופוליט‬
‫אשר נבחר והוצב מקרב היוונים על ידי פטריארך קונסטנטינופול‪ ,‬אך כבר בשנת ‪1051‬‬

                                                   ‫מוצב הרוסי אילריון על כס המטרופוליט‪.‬‬
‫החל מהמאה העשירית מוקמות כנסיות רבות הוד‪ ,‬ומהמאה הי"א מתחילים‬
‫להתפתח אף מנזרים‪ .‬ב ‪ 1051 -‬מייבא אנתוניי פצ'ורסקי אל רוס את מסורות הנזירות של‬
‫הר אפון [במסורת המערבית‪ :‬הר אתוס] וייסד את מנזר קייב‪-‬פצ'רסקי המפורסם שהיה‬

                                                             ‫למוקד חיי הדת ברוס העתיקה‪.‬‬
‫תפקידם הרוחני של המנזרים ברוס הייתה אדירה‪ ,‬מאחר שהם היו המרכזים‬
‫הגדולים ביותר עבור תרבות והשכלה‪ .‬במנזרים‪ ,‬בין היתר‪ ,‬התנהלו רשומות דברי הימים‬
‫שהביאו עד ימינו ידיעות רבות בתולדות העם הרוסי‪ .‬ציור האיקונות והכתיבה פרחו אף‬

  ‫הן במנזרים‪ ,‬ונעשו בהן תרגומים רבים של יצירות תיאולוגיות‪ ,‬היסטוריות וספרותיות‪.‬‬

                                                                  ‫‪ 26‬קרזמין‪ ,‬נ"מ‪" .‬מסורות העתים"‪ /‬נ"מ קרזמין ‪ -‬מוסקבה‪ ,‬הוצאת פרבדה‪.1988 ,‬‬
‫;)‪(Карамзин, Н.М. Предания Веков / Н. М. Карамзин – М.: Правда, 1988‬‬

  ‫‪ 27‬מליצקי‪ ,‬פ"א‪" .‬מדריך לתולדות הכנסייה הרוסית"‪ /‬פ"א מליצקי ‪ -‬מוסקבה‪ ,‬חצר קרוטיצקי הפטריארכלית‪ :‬אגודת חובבי ההיסטוריה הכנסייתית‪.‬‬
‫‪(Малицкий, П.И. Руководство по истории Русской Церкви / П. И. Малицкий. – М., Крутицкое Патриаршее‬‬
‫;)‪Подворье: Общество любителей церковной истории, 2000‬‬

                          ‫‪ 28‬קרטשב א"ב‪" .‬רישומים בהיסטוריה של הכנסייה הרוסית"‪ /‬א"ב קרטשב ‪ -‬סנקט פטרבורג‪ :‬הוצאת אולג אבשקו‪.2004 ,‬‬
‫‪(Карташев, А.В. Очерки по истории Русской Церкви / А. В. Карташев. – СПб.: Издательство Олега Абашко,‬‬
‫;)‪2004‬‬

                                   ‫‪ 29‬זנמנסקי פ"ב‪" .‬היסטוריה של הכנסייה הרוסית"‪ /‬פ"ב זנמנסקי ‪ -‬מוסקבה‪ ,‬חצר קרוטיצקי הפטריארכית‪.2000 ,‬‬
‫;)‪(Знаменский, П.В. История Русской Церкви / П. В. Знаменский. – М.: Крутицкое Патриаршее Подворье, 2000‬‬

         ‫‪ 30‬בולגקוב‪ ,‬ס"ב‪" .‬ספר שולחני למשרתים בקודש" ‪ /‬ס"ב בולגקוב ‪ -‬מוסקבה‪ ,‬מחלקת ההוצאה לאור של הפטריארכיה המוסקבאית‪.1993 ,‬‬
‫‪(Булгаков, С.В. Настольная книга для священно-церковно-служителей / С. В. Будгаков. – М.: Изд. Отдел‬‬
‫;)‪Московского Патриархата, 1993‬‬

                                                                                                             ‫‪17‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22