Page 13 - eorocii
P. 13
בבואנו להשוות אנו מוצאים הן אצל האיסיים והן אצל אותם "נוצרים ראשונים"
אידיאולוגיה מקבילה של המשיחיות -ציפייה לבוא המשיח והגעת הקץ על כל הסדרים
הישנים ,ניצחון הצדק; אידיאולוגיה של דואליזם -דיכטומיה החוצה את הקיים ,
מלחמת הטוב והרוע ,האור והחושך ,האל והשטן; אידיאולוגיה של עוני ,חומרי ורוחני גם
יחד ("אשרי עניי הרוח") ,סלידה מפני עושר ועשירים המסורים ל"ממון".
ישנם גם פרטים משותפים בביצוע הפולחן :טבילות טקסיות המהוות יסוד הכרחי
בפרקסיס הדתי-יומיומי של היהדות ,אשר בנצרות הופכות לסקרמנט הטבילה המכניס
את הנטבל אל הדת; הטקס היהודי של קידוש היין והלחם הופך בנצרות לסקרמנט
האאוכריסטיה; סעודות טקסיות משותפות.
האיסיים וה"נוצרים הראשונים" ,לכל הפחות בימי חייו של יעקב ,לא מתנתקים
מהיהדות האורתודוקסית ,להפך ,הם מקיימים את המצוות באופן קפדני אף יותר מאשר
היהודים האורתודוקסיים ,הפרושים .הם מסוגרים בתוך עצמם ומנותקים היטב מכל
החושבים והחיים אחרת.
הדבר העיקרי שמאפיין את האידיאולוגיה של האיסיים בקומראן ו"הנוצרים
הראשונים" הוא רוח המחאה נגד הסדר הקיים והאידיאולוגיה ההלניסטית השלטת ,רוח
של חיפוש חסר מנוח ,של שאיפה אל החדש והלא נודע האמורים להביא לשינויים.
עם זאת ,לא ניתן לזהות או לשייך בקשר הורי ישיר את האידיאולוגיה של
האיסיים בקומראן לנצרות אשר הופיע לאחר יעקב ,הודות למאמציו של פאולוס.
הנצרות המוקדמת כפי שמשתקפת בברית החדשה ,ובניגוד מוחלט ליהדות
ולאיסיים ,הציבה לעצמה מטרה של גיוס נרחב בכל השכבות האתניות והחברתיות של
ארץ ישראל ושל האימפריה הרומית .מכאן נובעים גם ה"ליברליות" מרחיקת הלכת
שלה ,הנוחות והסובלנות שלה כלפי המאפיינים הייחודיים השונים של פולחנים זרים
ובכללם פגאניים ,כלפי גיון במבנים חברתיים ובשאיפות חברתיות ,המוכנות שלה
להסתגל אליהם ולשלב אותם.25
הדבר התבטא בראש ובראשונה על ידי ביטול המצוות והאיסורים הבסיסיים של
היהדות ,ובכללם שמירת יום השבת ,הקפדה על כשרות המזון ,ברית המילה ועוד.
כך ,בעוד שהאיסיים ו/או "הנוצרים הראשונים" לא הכירו בעבדות ,ויתרו
לחלוטין על עבדים והתנגדו למוסד זה ,הנוצרים המוקדמים רואים את מוסד העבדות
כנורמטיבי לחלוטין ונגזר מן המציאות .האיסיים ו/או "הנוצרים הראשונים" קראו
לשיתוף ברכוש בהתבסס על שותפות בעמל ,הנוצרים המוקדמים קוראים רק לצדקה
("מכור את רכושך ותן לעניים") .קונפורמיזם חברתי זה ,לא יכול היה שלא לספק את
המעמדות השליטים בתקופה זו ואחריה.
האיסיים נעלמו ,וזכרם השתמר רק בממצאים הארכיאולוגיים ,אך אותה כת
יהודית ממנה צמחה נצרות ,לא רק ששרדה ,כי אם הפכה לדת חובקת עולם ,מאחר
והשכילה להציע לעמים הארופאים והערביים דת מונותאיסטית מוכנה עם אידיאולוגיה
וכללים חופשיים בהרבה מדת העם היהודי ,יחד עם מידה של כפיפות ראש בפני
המעמדות השולטים.
אם נשתמש במונחים מודרניים ,הרי שפאולוס ,איש תיאוריה ומעשה פוליטי
מבריק ,ולאחריו גם מחברי האוונגליונים מתי ,מרקוס ,לוקאס ,יוחנן ועוד ,ניסחו על
בסיס היהדות תיאוריה דתית אשר הייתה נוחה לכולם ,לא הגבילה אף אחד בשום דבר,
תוך שהיא מציעה מונותאיזם נוח אשר קורא לקבלת מרות מלאה כלפי השליט.
אלפיים שנה מאוחר יותר ,יבנו קרל מרקס ,לנין וטרוצקי דבר מה דומה.
25ספרי הברית החדשה .תרגום חדש .ישראל ,ירושלים ,החברה לכתבי הקודש בישראל 501 ;1995 ,עמודים.
13