Page 72 - eorocii
P. 72
הברית החדשה מספרת כי בשעה שישוע ותלמידיו התארחו בביתו של שמעון
המצורע ,הגיעה אליהם מרתא על מנת לבקש כי יסייע לאלעזר אחיה על ערש הדווי .ישוע
בחר להישאר בבית שמעון עד שאלעזר מת ,ולאחר מכן בא להחיותוְ " :ו ָאז ֵישּו ַעַ ,נ ְפשֹו
ׂשּוב סֹו ֶע ֶרת ְב ִק ְרבֹוִ ,נּ ַגש ֶאל ְמ ָע ַרת ַה ֶק ֶבר ַה ְמ ֻכּ ָסה ֶא ֶבןָ .א ַמר ֵישּו ַעָ " :ה ִסירּו ֶאת ָה ֶא ֶבן!"
ָא ְמ ָרה לֹו ָמ ְר ָתא ֲאחֹותֹו ֶשל ַה ֵמתֲ " :אדֹו ִניֲ ,ה ֵריהּו ְכ ָבר ַמ ֲע ֶלה ֵרי ַחִ ,כי ָע ְברּו ַא ְר ָב ָעה ָי ִמים.
" ֵה ִשיב ָלּה ֵישּו ַעֲ " :הל ֹא ָא ַמ ְר ִתי ָלְך ֶש ִאם ַת ֲא ִמי ִני ִת ְר ִאי ֶאת ְכבֹוד ָה ֱאֹל ִהים"ֵ .הם ֵה ִסירּו
ֶאת ָה ֶא ֶבן ְו ֵישּו ַע ָנׂ ָשא ֶאת ֵעי ָניו ַל ָמרֹום ְו ָא ַמרָ " :א ִבי ,אֹו ְדָך ִכי ְש ַמ ְע ַת ִניָ .י ַד ְע ִתי ִכי ָת ִמיד
שֹו ֵמ ַע ַא ָתה אֹו ִתיְ ,ו ַרק ְל ַמ ַען ָה ָעם ָהעֹו ֵמד ִמ ָס ִביב ָא ַמ ְר ִתי ז ֹאתֶ ,ש ַי ֲא ִמינּו ִכי ַא ָתה ְש ַל ְח ַת ִני.
ְל ַא ַחר ֶש ָא ַמר ֶאת ַהָּד ָבר ַה ֶזהָ ,ק ָרא ְבקֹול ּ ָגדֹולֶ " :א ְל ָע ָזרֵ ,צא ַהחּו ָצה!" ָי ָצא ַה ֵמת ְכ ֶש ַר ְג ָליו
ְו ָי ָדיו ְכרּוכֹות ְב ַת ְכ ִרי ִכים ּו ָפ ָניו ֲעטּופֹות ְב ִמ ְט ַפ ַחתָ .א ַמר ָל ֶהם ֵישּו ַעַ " :ה ִתירּו אֹותֹו ְו ַה ִניחּו לֹו
ָל ֶל ֶכת( ".הבשורה על פי יוחנן .)44-38 ,11
בעת החיפוש והרכישה של החלקה להקמת מקדש הנצחה עבור הקיסרית מריה
אלכסנדרובנה ,ניהל האב אנטונין גם משא ומתן בנוגע לרכישת חלקה בבית עניה,
הממוקמת כשלושה קילומטר מזרחית מירושלים ,על צלע של הר הזיתים המנוגדת לגת
שמנים ,בחצי הדרך מירושלים לבית לחם ,מקום בו היו הצליינים עוצרים תמיד לצרכי
מנוחה ולינה .הוא היה בטוח שממש כאן צריך היה לעמוד ביתם של לזרוס (אלעזר)
ומרפה ,היכן שישוע היה עוצר לעתים קרובות והיכן שלזרוס קם לתחייה .ממש במקומות
אלה נערכה שיחתו של ישוע עם מרפה אחות לזרוס ,כאשר בדרכו מיריחו פגש אותה
מחוץ ליישוב .דרך יריחו אכן עוברת ממש ליד הכפר .השערותיו של הארכימנדריט
אנטונין התאמתו כאשר בעת עבודות הבניין בחלקה נמצאה אבן סיד עם כיתוב ביוונית
עתיקה "כאן שמעו מרפה ומריה לראשונה מן האל על תחיית המתים"
אולם רק בשנת 1909רכש הארכימנדריט לאוניד חלקה בבית עניה (אלעיזריה של
ימינו) ,בשטח של שני קמ"ר ,עם ארבעה בניינים ומה שמכונה בית התפילה של מרפה,
מעל האבן העתיקה .באחד הבניינים הוקמה אכסנייה עבור צליינים.
בשנת 1929הוצבה הנזירה ולנטינה (צבטקובה) ,בת למשפחת אינטלגנציה
מוסקבאית ,על ידי המטרופוליט אנסטסי לנהל את חלקת גת שמנים הרוסית .כאן עצרו
בשנת ,1933בעת ביקורן את ארץ הקודש בדרכן להודו ,שתי נזירות אנגליקניות -סטלה-
מריה רובינסון וקטרין-פרנסס ספרוט .הן לא ידעו מאומה בנוגע לרוסיה או
לפרבוסלביות ,אך לאחר ששוחחו עם הנזירה ולנטינה ונכחו בטקס שימוש בקדוש
בכנסייה הרוסית המקומית ,החליטו שתי הנזירות האנגליקניות להמיר את דתן
לפרבוסלביות .ב 1934 -קיבלו שתיהן ברכה להקמת קהילה פרבוסלבית בבית עניה.
האחיות הפרבוסלביות לא התקבלו בסבר פנים יפות בכפר הערבי ,אך הדבר
השתנה אחרי התאונה הראשונה בכפר ,כאשר המקומיים נזקקו לסיוע רפואי .תוך כמה
חודשים היו האחיות מקבלות עד מאה מטופלים ליום .הילדים שהופיעו שם היו כבר
מטופלים שלהם ,האחיות התחילו לתקשר עמם וללמד אותם קרוא וכתוב.
בשנת 1937נעזרה האחות סטלה (אשר קיבלה את השם מריה כנזירה) בתרומות
בני משפחתה האנגלית על מנת לייסד בבית עניה פנימייה עבור ילדות פרבוסלביות
ממשפחות ערביות ורוסיות ,פתחה בית ספר לציור איקונות וסדנת אריגה עבור נערות
עיוורות ,הקימה מרפאה רפואית עבור האוכלוסייה המקומית ,וארגנה כנסייה ביתית
בבניין דו-קומתי ישן שנבנה עוד על ידי ליאוניד .בית הספר תמך בסטנדרטים גבוהים של
לימוד ,ואף זכה לשבח רב מן הנציב העליון סר אלן קנינגהם .פרט למקצועות הלימוד
הרגילים של בתי ספר ירדניים ,כללה תכנית הלימודים גם את חוקת האל ,היסטוריה של
הכנסייה וזמרה כנסייתית ,ובכיתות הגבוהות גם לימודים של השפות הרוסית והאנגלית.
אולגה אלייבה ,בוגרת של מכון סמולני ,מונתה למנהלת הפנימייה .בחינוך הילדים נעזרה
אף במחנכת המיומנת האחות אולגה ,אחייניתו של פרופסור מצ'ניקוב .לימוד השפה
האנגלית נעשה על ידי האנגלי הפרבוסלבי ,הארכימנדריט לזר (מור) שהגיע במיוחד
מהודו לירושלים.
72