Page 73 - eorocii
P. 73

‫בשנת ‪ 1938‬העבירה האם מריה את בית הספר בבית עניה לאחות קתרין‪ ,‬אשר‬
                    ‫קיבלה את השם מרתה עם נזירותה‪ ,‬וייסדה משכן נזירות בגת שמנים‪.‬‬

      ‫כעת מהוות קהילות בת עניה ומנזר הנשים בגת השמנים קהילה גדולה אחת‪.‬‬

‫האתר המקודש המרכזי של בית עניה הוא קבר לזרוס‪ ,‬ממנו יצא בציוויו של ישוע‬
‫המשיח ארבעה ימים אחרי מותו‪ .‬הקבר נמצא בכפר עצמו‪ ,‬לא רחוק מדרך ירושלים‪ .‬קבר‬
‫לזרוס הוא מערה מרובעת עמוקה בסלע‪ .‬עשרים וארבע מדרגות תלולות מוליכות אל‬
‫המערה הראשונה‪ ,‬עם כס אבן הסמוך לקיר‪ .‬חמש מדרגות נוספות מובילות אל מערה‬
‫חשוכה לגמרי‪ ,‬היא מקום הקבר ממש‪ .‬הלנה הקדושה הציבה מעליו מקדש אשר הומר‬
‫חלקית למסגד‪ .‬בימינו שייך המקום למוסלמים אשר מאפשרים לבקרו תמורת סכום‬

                                                                                          ‫קטן‪.‬‬
‫מעל למקום הזה‪ ,‬מציינות שתי חורבות של מבנה מסיבי את מקום ביתו של‬

          ‫שמעון המצורע‪ ,‬בו אכל ישוע המשיח יחד עם לזרוס שקם לתחייה ועם אחיותיו‪.‬‬
‫מול החלקה הרוסית ובית הספר נמצא מנזר הנשים היווני‪ ,‬מנזר "הפגישה"‪,‬‬
‫המוקדש לפגישתו של ישוע עם מרפה‪ .‬במרכזו עומד מקדש קטן ויפה עם איקונוסטאזיס‬
‫רוסי‪ ,‬כולו מעוטר על ידי נזירות רוסיות‪ .‬מימין לאיקונוסטאזיס ישנה אבן מזן מקומי‪,‬‬
‫עליה נח כביכול ישוע כאשר פגש את מרפה‪ .‬בית כנסייתי גדול ובתי נזירות מקיפים את‬

                             ‫החצר בו נטועים עצים ופרחים‪ .‬שתי מערות נמצאות בסביבה‪.‬‬
‫בית עניה הרוסית מארחת בה קבוצות קטנות של צליינים רוסים פרבוסלבים‬
‫בתקופת הקיץ‪ ,‬ויוונים עם חג הפסחא‪ .‬במבנה הישן מוצבת כנסייה קטנה בה נערכת‬
‫ליטורגיה עבור ובהשתתפות ילדים בימי חמישי‪ .‬מעל לאבן המוזכרת ניצב בית תפילה‬
‫קטן‪ .‬בשבת של לזרוס נערך בבית עניה שימוש חגיגי בקודש‪ ,‬ותהלוכת צלב יוצאת אל‬

                                                                                        ‫האבן‪.‬‬

‫בשנת ‪ ,1972‬בית הספר הרוסי הפרבוסלבי מצא את עצמו על סף סגירה בשל העדר‬
‫תלמידות נוצריות‪ ,‬התקבלה החלטה עקרונית להעביר את בית הספר לבעלות פרטית של‬
‫המנזר הרוסי הפרבוסלבי לנשים של גת שמנים ולרשום אותו כבית ספר כללי‪ .‬מאז החלו‬
‫לקבל לתוכו בנות מוסלמיות‪ ,‬מה שמצד אחד הפיח רוח חדשה במוסד‪ ,‬ומצד שני העמיד‬

                                     ‫את מארחיו הנוצרים במצב של "הישרדות יומיומית"‪.‬‬
‫על פי פרסומי הכנסייה הרוסית‪ ,‬נכון לשנת ‪ ,2020‬כ ‪ 369 -‬ילדות לומדות בבית‬

                               ‫הספר‪ ,‬כאשר רק אחדות מהן נוצריות וכל היתר מוסלמיות‪.‬‬
‫בבית הספר לומדות ילדות ממשפחות ערביות עניות ובעייתיות של הכפרים‬
‫הערביים הסמוכים‪ ,‬בגילאי שבע עד חמש‪-‬עשרה‪ .‬הערבים המוסלמים המקומיים‬
‫מוסרים את בנותיהם לבית הספר בחפץ רב‪ ,‬שכן רמת הלימוד שם גבוהה מהפלסטינית‬
‫המקובלת‪ ,‬והילדות יכולות לחיות בפנימייה בתמיכה מלאה של קהילת גת שמנים‪.‬‬
‫הכיתות בנות ‪ 20‬תלמידות‪ ,‬בעוד שבבתי הספר העירוניים של הרשות הפלסטינית יש‬
‫בדרך כלל ‪ 40‬ילדים בכיתה‪ .‬הילדים מקבלים תכנית לימודים כלליים על פי התכנית‬

    ‫הפלסטינית‪ ,‬עם לימוד מוגבר של השפות האנגלית והרוסית‪ ,‬מתמטיקה ולימודי טבע‪.‬‬
‫חוקת האל נלמדת על ידי הילדות הנוצריות‪ ,‬בעוד שהמוסלמיות לומדות קוראן‪.‬‬
‫ילדות עם קשיי למידה מקבלות שיעורי תגבור על פי תכניות מיוחדות של הוראה מתקנת‪.‬‬
‫הילדות מקבלות שיעורים מיוחדים בנושאי חינוך גופני‪ ,‬שירת מקהלה‪ ,‬מוזיקה‪ ,‬מקבלות‬

                                       ‫כישורי עבודת יד ועורכות הכרות עם אמנות מעשית‪.‬‬
‫כמה מנזירות גת שמנים שחיות שם משמשות בתפקיד אפוטרופסיות עבור בית‬

           ‫הספר‪ ,‬וזאת למרות שכמעט כל סגל ההוראה (כשלושים מורים) הם מוסלמים‪.‬‬
‫בית הספר הנוצרי בעיר מוסלמית של שמונה‪-‬עשרה אלף תושבים מתקיים‬
‫בתנאים לא פשוטים‪ .‬כמעט כל הנוצרים נמלטו מזמן מבית עניה‪ .‬האוכלוסייה המקומית‬
‫מציבה דרישות משלה כלפי החינוך‪ .‬כמעט מדי לילה הופך שטח בית ספר למפלט עבור‬

                    ‫נרקומנים מקומיים‪ ,‬אשר מטנפים את בית הספר תוך שימוש בסמים‪.‬‬

                                                                                                             ‫‪73‬‬
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78