Page 38 - eorocii
P. 38

‫ביולי ‪ 1842‬שלח הסינוד לירושלים את הארכימנדריט פורפירי (אוספנסקי)‪,‬‬
‫הממונה על הכנסייה בשגרירות רוסיה בוינה‪ .‬הנסיעה שלו תוכננה כביקור בלתי‪-‬רשמי על‬
‫מנת למנוע אי הבנות עם השלטונות התורכיים‪ .‬לאחר פגישות עם הפטריארכים של‬
‫ירושלים‪ ,‬קונסטנטינופול ואנטיוכיה‪ ,‬הגיע הארכימנדריט פורפירי לירושלים בדצמבר‬
‫שנת ‪ .1842‬כאן הכיר את אורח חייהם של אחוות הקבר הקדוש והקהילות הפרבוסלביות‬
‫המקומיות‪ ,‬את מערכת היחסים בין הכנסיות השונות בירושלים ואת ההווי של הצליינים‬
‫הרוסיים‪ .‬בדיווח שלו לסינוד מדבר האב פורפירי על הכדאיות בהקמת משלחת דתית‬
‫רוסית בארץ ישראל‪ ,‬אשר תשמש לאות "אחדותן הגלויה של כנסיות ירושלים‪ ,‬אנטיוכיה‬
‫ורוסיה"‪ ,‬תעסוק בפעילות מיסיונרית‪ ,‬תניע הקמה וארגון של בתי ספר וסמינריונים‬

                                        ‫פרבוסלביים בארץ ישראל ותסייע לצליינים רוסים‪.‬‬
‫בשנת ‪ 1858‬נוסדה קונסוליה רוסית בירושלים‪ .‬עבור ה"נטשות" הוקם בית כלא‬
‫קונסולרי‪ ,‬מאחר ועל פי הסכם עם תורכיה לא הייתה בידי המשטרה המקומית את‬

           ‫הסמכות לעצור נתינים של האימפריה הרוסית לתקופה העולה על שתי יממות‪.‬‬
‫באותה העת נפתחה בירושלים סוכנות בשם "החברה הרוסית לספנות ומסחר" על‬
‫בסיס חברת הספנות הרוסית באודסה אשר הוקמה בשנת ‪ 1856‬כדי לתפעל הפלגות‬
‫נוסעים קבועות למקומות הקדושים ‪ -‬פלשתינה‪ ,‬סיני ואפון (אתוס)‪ .‬במהלך עשרים‬
‫וחמש השנים שלאחר הקמתה ביקרו את ירושלים חמש מאות צליינים רוסיים בשנה‬

                                                                                     ‫בממוצע‪.‬‬
‫משנת ‪ ,1884‬יזמו השלטונות הצאריים מכירה כלל רוסית של "פנקסי צליין" אשר‬
‫סיפקו עד לשלושים וחמש אחוז הנחה לנסיעות ברכבת ובאונייה אל ארץ הקודש‪ .‬מחירה‬
‫של הדרך ממוסקבה לאודסה ברכבת ומאודסה ליפו בבטן אוניה (עם כל מצרכי המזון)‬
‫עמד סה"כ על ארבעים ושש רובל וחמישים קופיקות‪ .‬לצורך השוואה‪ ,‬עמד שכרו החודשי‬
‫של פועל רוסי בסוף המאה הי"ט על ‪ 50-40‬רובל‪ ,‬מה שאפשר אף לאנשים עם הכנסה‬

                                                                 ‫בינונית לצאת לעלייה לרגל‪.‬‬
‫לקראת תחילת המאה העשרים עלה מספר הצליינים הרוסיים בפלשתינה לעשרה‬

                  ‫עד שנים‪-‬עשר אלף איש לשנה‪ 72 .‬אחוז מתוכם היו בני מעמד האיכרים‪.‬‬

‫יש לציין כי המהגרים היהודים שניסו לברוח אל ארץ ישראל מפוגרומים ורדיפות‬
‫באימפריה הרוסית לא הורשו להיכנס אל רכבות ואוניות אלה‪ ,‬ומי שהסתנן לשם במסווה‬

                                             ‫של צליינים פרבוסלבים פשוט הושלכו החוצה‪.‬‬
‫בפברואר ‪ ,1847‬על ידי החלטה של הקיסר ניקולאי הראשון וקביעה של הסינוד‬

                     ‫הקדוש‪ ,‬נוסדה המשלחת הדתית הרוסית בירושלים (להלן‪" :‬מד"ר")‪.‬‬
‫הוכרז כי "המשלחת הדתית הרוסית בירושלים‪ ,‬תשמש כמופת למשכן נזירים‬
‫בקרב זרים ומינים‪ ,‬וכי מהותה ומטרתה הן בסיפוק הצרכים הרוחניים של נתינים‬
‫רוסיים ומתפללים רוסיים השוהים בארץ הקודש‪ .‬בהתאם לכך‪ ,‬ומבלי להגביל עצמה‬
‫לשימוש בקודש והשגחה רוחנית על המתפללים‪ ,‬תנקוט המשלחת הדתית בהשתדלות‬
‫מיוחדת על מנת להבטיח כי משאלותיהם מהללות‪-‬האל אשר הביאו אותם לארץ הקודש‬

                                                         ‫יסופקו באופן מלא כמה שניתן"‪8382.‬‬

           ‫‪ 82‬הפטריארכיה המוסקבאית‪ :‬המשלחת הדתית הרוסית בירושלים‪" .‬היסטוריה קצרה והפעילויות של המשלחת הדתית הרוסית בירושלים"‬
                                              ‫(«‪.)»Краткая история и деятельность Русской Духовной Миссии в Иерусалиме‬‬

                ‫הארכימנדריט טיכון (זייצב)‪ ,‬ההגמון פיאופן (לוקיינוב) (‪.))Архимандат Тихон (Зайцев), игумен Феофан (Лукьянов‬‬
                                                                                                    ‫זמין בכתובת‪http://rusdm.ru/history/392; :‬‬

                                            ‫‪ 83‬סביב לעולם‪" .‬רוסים בארץ הקודש" («‪ .)»Русские на Святой земле‬ו' קדרוב (‪.)В. Кедров‬‬
                                                                                      ‫בכתובת‪http://www.vokrugsveta.ru/vs/article/2689/ :‬‬

                                                                                                             ‫‪38‬‬
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43