Page 8 - eorocii
P. 8
'לבנים' בירושלים" מציגה רק סוגיה מקומית בעניין הכנסיה הרוסית הפרבוסלבית17 16.
19 2018
חיבוריהם של היסטוריונים ,תיאולוגים ומדעני מדינה של הכנסייה ,הן ברוסיה
והן במערב (בשפות הרוסית ,האנגלית ושפות אירופאיות אחרות) ,נוטות להיות בעלות
אופי מדעי במובהק (ומוקדשות לחקר סוגיות תיאולוגיות או עדתיות ,סוגיות במדיניות
החוץ של הכנסייה ו/או סוגיות ממוקדות אחרות) או שהן בעלות אופי פופולארי .במילים
אחרות ,הן אינם מכילות חקר היסטורי וחברתי משולב בנושא הפעילות המיסיונרית של
רוסיה והכנסיה הפרבוסלבית בארץ ישראל ,המעמד הקנייני והחוקי של הכנסייה
הרוסית הפרבוסלבית ושל ארגונים חברתיים רוסיים בישראל ,ושל היבטים אחרים
בקשר ובהשפעה ההדדיים ביניהם22 2321.
גישה צרה שכזו אינה מאפשרת להבין את הסיבות וההשלכות של כלל מנעד יחסי
גומלין אלה ,ובפרט האפשרויות והמדיניות של המדינה היהודית באשר להתפשטות
הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית בארץ ישראל.
מחקר משולב של הנושא הנ"ל הכרחי גם על מנת להגיע לפתרונות עמוקים
ומבוססים יותר של סוגיות פרטיות העומדות על סדר היום ,לדוגמא ,סוגיות הקשורות
להתפתחות הסוערת של העלייה לרגל הרוסית והתיירות הדתית ,ועם ההתפשטות העזה
של הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית ,המתפקדת בעת הזו כגוף של הפדרציה הרוסית לכל
דבר.
כך ,בשנת ,1995בישיבה של הסינוד הקדוש של הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית
התקבלה "הקונצפציה בנוגע להחייאת הפעילות המסיונרית של הכנסיה הרוסית
הפרבוסלבית" ,ובשנת 2005התקבלה קונצפציה של הפעילות המסיונרית של הכנסיה
הפרבוסלבית לשנים 2010-2005המכריזה מפורשות על כוונת התפשטות לארץ ישראל,
ובפרט:
מבוא
המשימה (המיסיון) של הכנסייה הפרבוסלבית היא ישועת כל אדם ,ולכן תחום עדותה
כולל את כל מה שממנו מתקיימת האנושות בת ימינו .הקונצפציה הנוכחית -כמסר של
הכנסייה הפרבוסלבית לכל ילדיה הנאמנים ,צריכה להתקבל באחריות על ידי כל אחד
מחברי הכנסייה לקיומה לתהילת האל ,ובתקווה להתרחבות עתידית של העשייה
המיסיונרית הפרבוסלבית לכל הכיוונים .היא מצביעה על כיוונים אסטרטגיים של
16נחושתאי ש"ש /ש' נחושתאי .הפעילות הרוסית בפלשתינה בסוף התקופה העותמנית .חיפה -ירושלים :ב-קה רד"מ.1984 ,
– (Нехуштай, Ш.Ш. / Ш. Нехуштай. Русская деятельность в Палестине в конце Османского периода. Хайфа.
;)Иерусалим: Б-ка РДМ, 1984
17 D. Ussishkin, The Village of Silwan, The Necropolis from the Period of the Judean Kingdom, Jerusalem, 1993.
;(Hebrew edition - 1983); Р. 154-164. № 28
18ברקוביץ ,שמואל" .מלחמות המקומות הקדושים .המאבק על ירושלים והמקומות הקדושים בישראל ,יהודה שומרון וחבל עזה" .ישראל ,הד ארצי
הוצאה לאור ,אור יהודה.2000 ,
19ברקוביץ ,שמואל" .מה נורא המקום הזה!" .ירושלים ,כרטא.2006 ,
20צפרוני ,ד"ר גבריאל" .רוסים "אדומים" ורוסים "לבנים" בירושלים".
https://www.ybz.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/Article_5.2.pdf
21צ'פלין ו /צ'פלין ו' ,ד"ו פוספלובסקי ו ,ון דר ברקן (ועוד) .בעריכת הפרואיטריוס פטר סמירנוב .היסטוריה של הכנסייה הנוצרית הפרבוסלבית -
מוסקבה ,המטוכיון הפטריארכלי קרוטיצקי; הוצאת "גראל".2000 ,
(Чаплин, В. / В. Чаплин, Д. В. Поспеловский, В. ван дер Беркен [и др]. ред. Протоиерей Петр Смирнов. История
христианской православной церкви. – М., Крутицкое патриаршее подворье: Грааль, 2000).
22איגנטייב א"ב .רוסיה בארץ הקודש .מסמכים וחומרים/א"ב איגנטייב -מוסקבה" ,יחסי חוץ".2000 ,
(Игнатьев А.В. Россия в Святой Земле. Документы и материалы. / А. В. Игнатьев – М.: Международные
отношения, 2000).
23ואך ק"א" ,מהות העליה לרגל" /ק"א ואך ,בעריכת ק"א ואך -מוסקבה ,החברה הקיסרית הפלשתינית" :אינדריק".2007 ,
(Вах, К.А., Смысл паломничества. / К. А. Вах, сост. и ред. К. А. Вах. – М. Императорское православное
палестинское общество: Индрик, 2007).
8