Page 118 - eorocii
P. 118
האל" .כומר רוסי המלמד את בן קהילתו היהודי שהחליט לעבור לגור בישראל מורה לו:
"התחמק כמה שתוכל ,רק אל תתכחש למושיע" .ישנן עצות מעשיות -למשל ,בעת מילוי
הטופס לרשום orthodoxבשאלה לגבי הדת; לא להוריד את הצלב אלא את החוט שלו
בלבד ,ולהדביק אותו לגוף על ידי סרט הדבקה198.
עצוב במיוחד לקרוא סיפורים על "פליאתם" של מיסיונרים נוצריים מכך שלאחר
מאות שנים של ניסיונות לנצר את העם היהודי במזרח ובמערב ,רבים מ"עם האלוהים"
אשר חזר והתאסף במולדתו בימים אלה -מתנצרים כעת מרצונם .לדברי מיסיונרים
אלה ,אין זו אלא התגשמות נבואותיו של פאולוס השליח ,על כך ש"...כל ישראל יוושע",
כלומר ,שהאל אסף מחדש את העם היהודי על מנת להביאו אל בנו האהוב -ישוע הנוצרי.
הנה מובאה מסיפורה של האם אולגה עבור הירחון "קונטיננט" ב ,2006 -כדוגמא
לדרכה אל הכנסייה הפרבוסלבית של נערה יהודייה ,עולה חדשה ממשפחה של "יהודים
אגנוסטים":
"גדלתי במשפחה טיפוסית מאד של יהודים סובייטיים .הוריי היו אנשים טובים
והגונים .אמי תמיד האמינה באלוהים אבל לא הייתה יהודייה דתייה ,ואבי הגדיר את
עצמו כאגנוסטי .הוא היה יהודי גרמני .על אף שהיה נימול ,הוא לא ויתר על "הגרמניות"
שלו .הוא תמיד הזדהה עם הדחויים ,מי שזה לא יהיה באותו הרגע; מי שנרדף כרגע על
ידי החברה .זו תכונה שעזרה מאד לי ,ומאוחר יותר לאחי ,כאשר המרנו את דתנו
לפרבוסלביות בהיותנו בארץ :אבי סבר כי יהיה נורא מבחינתו להביע איזושהי אי-
הסכמה באשר להמרה שלנו .ממש ברמה של , -איך יכול היה להיות שהוא -אדם הגון,
ימצא את עצמו לצד הרוב הישראלי הלאומן והתאוקרטי ,נגד מיעוט כלשהו.
"וכיצד הגיבה אמכם להמרת הדת?"
תחילה היא הגיבה בצורה הרבה יותר קשה מאבי .היא קינאה ,הרגישה שקיימת
איזו מציאות שלקחה את הילדה שלה מהתחום בה היא הייתה נגישה לה לחלוטין .בסופו
של דבר גם אמי המירה את דתה לפרבוסלביות ,וכעת אנחנו קרובות מאד .אמנם היא לא
ידענית גדולה בעניינים של היהדות ושל מה שמעניין אותי בדת משה ,אבל דווקא
מבחינתה ,היא הפכה לבאמת נאמנה רוחנית כלפי השורשים היהודיים שלה רק לאחר
שהפכה לפרבוסלבית וחוותה התנסות מיסטית מסויימת משלה בהקשר למותו של אבי
וליהדות שלו.
"סיפרת שההמרה שלך נעשתה בישראל ולא ברוסיה .תוכלי לספר על כך?"
העניין שלי בפרבוסלביות הגיע בגלל הקשר לפילולוגיה .לאחר שהיגרנו לישראל
בשנת ,1974התחלתי להתעניין בשפה העברית .אף תרגמתי אליה משיריהם של כמה
מהמשוררים הרוסיים :לרמונטוב ,פושקין ,מנדלשטם .לאחר מכן התעניינתי בכמה
אלמנטים פיוטיים בברית הישנה (בספר ישעיה ,תהילים וגם בספרי יונה ואיוב) .רק אז
פנתה ההתעניינות שלי כלפי זה שאותו בישרה הברית הישנה .באותו הזמן נהגתי בגרסא
מתונה למדי של יהדות אורתודוקסית .מאחר וחייתי במשפחה חילונית למדי ,הייתי
יכולה לשמור על כללי הכשרות רק על ידי אימוץ צמחונות ,מה שעשיתי .העניין בישוע צץ
מאחר והחלטתי לחפש את המשיח היהודי .מרגע שהתחלתי לקרוא את האוונגליונים
(ברוסית) ,הרי שממש הכרתי אותו אישית ,ממש פגשתי את זה שחיפשתי שנים ארוכות.
באותו הרגע ,לסרב להמיר את דתי היה לסרב לכל מה שהנחה את כל חיפושיי היהודיים.
מובן שממש מאותה העת -כבר עשרים וחמש שנה עברו מאז -קרה פעמים רבות שייחסו
לי מניעים חמדניים ,הן בישראל ,הן מצד יהודים מארצות אחרות ובמיוחד ארצות
הברית; וכמובן מצד אנטישמים בכנסייה.
"מדוע בתוך הנצרות בחרת דווקא בפרבוסלביות ?"
בגלל הקשר הישיר שלה ליהדות בה נתקלתי במהלך חקירותיי .המבנה של רבות
מהתפילות החשובות בפרבוסלביות ,ובמיוחד בתפילות המחזוריות של הערב והבוקר -הן
198אתר ,NEWSru.co.ilבכתובת" ,http://ami.spb.ru/A428/pages/A428-011.html :יהודים-נוצרים :שלנו או זרים?" ,י .בספלובה
))Сайт NEWSru.co.il, «Евреи-христиане: свои или чужие?» Е. Беспалова
118