Page 87 - eorocii
P. 87
המנזר נשאר בבעלותה של הכרפ"ג ועמד שומם וחרב לאחר פשיטות מצד
מוסלמים מקומיים מענתות.
בשנת ,1997החל הנזיר הרוסי חריטון ,בהתאם לשם שלקח לעצמו ,לשקם מחדש
את המנזר .הוא עבד כמעט לבדו ,ושיפץ ותיקן לאט את המבנים ההרוסים של המנזר.
כעת מתגוררים ועובדים פה עוד מספר עמלים [אנשים אשר חיים ועובדים במנזר על
בסיס התנדבותי ,אך אינם מהווים חלק מאחוות נזירים ומבלי שקיבלו עליהם נדרי
נזירות].
מאחר שואדי קלט ,יחד עם מנזר פרן ,נמצאים בשטח הנחשב על ידי מדינת
ישראל כשמורת טבע לאומית ונמצא בניהולה של רשות הטבע והגנים ,סידרה המדינה
דרכי גישה אל המנזר ,ניקוי האזורים הסמוכים אליו ושמירתו.
הדבר אפשר למנזר לקלוט צליינים ותיירים ולאסוף תרומות עשירות .מעבר לכך,
לאחר ששוקמו הכנסיות ,החל המנזר לקבל כסף מהפטריארכיה המוסקבאית ,מאחר
ורוסיה אינה רוצה לאבד את חזקתה בו .ביום חריטון המבורך נערכים במנזר שירותים
בקודש בהשתתפות כמרים מהמשלחת הדתית בירושלים.
העמדה של הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית מעניינת פה .היא רואה את שטח ואדי
קלט והמנזר כשטחה שלה .שטח "כבוש"" ,משוחרר" ,או "במחלוקת" ,אך שלה .במקום
הכרת תודה ושיתוף פעולה מלא עם רשות הטבע והגנים של מדינת ישראל ,הכנסייה
מפרה ללא הרף את סדרי הביקור במנזר על ידי הצליינים ,מעסיקה עובדים פלסטיניים
משטח הרשות לצורך בנייה ושיפוץ ללא האישורים מתאימים לכניסתם ,מתחמקת
מהשתתפות כלכלית באבטחת המנזר ,סידור החנייה ויתר השירותים עבור הצליינים.
7.21רמאללה
בעת הזו ,לא ניתן לקבוע במדויק את מיקומה של החלקה 'עין אל-מזריב' ,אשר
בעיר רמאללה .בהתאם לספרי הזכרונות ולרישומי הכנסייה ,העניק הכומר הפרבוסלבי
הערבי איוב חלקה זו לכנסייה הרוסית הפרבוסלבית בשנת .1900שטח החלקה הוא
2,796מ"ר (על פי נתונים אחרים 2,310מ"ר) ,החלקה אינה בנויה ומוקפת חומת אבן עם
מלט סיד .הכנסייה תכננה לכאורה להקים בשטח בית אכסנייה עבור צליינים.
ההנהלה הנוכחית של החקפ"פ ושל הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית מסדרות את
יחסיהן עם הנהגת הרשות הפלסטינית ,ומבטיחות אף להקים אגף של החקפ"פ
ברמאללה.
7.22חלקות אחרות במדבר יהודה
הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית טוענת לבעלות על עוד מספר חלקות במדבר
יהודה:
.1חלקת בית אל-חרב ,בשטח 370מ"ר אשר נרכשה על ידי הארכימנדריט אנטונין
בשנת .1879החלקה ממוקמת בכניסה לכפר ענאתא ,מצפון-מזרח לירושלים .בשטח
החלקה נתגלו חורבות של כנסייה נוצרית עתיקה ,הקשורה על פי ההשערות לזכרו של
הנביא ירמיהו (שמקום מולדתו הוא בענאתא -ענתות של תקופת המקרא).
87