Page 86 - eorocii
P. 86

‫חריטון המבורך (הנקרא גם חריטון המוודא)‪ ,‬חי בראשית המאה הרביעית‪,‬‬
‫ובהיותו מאמין נוצרי‪ ,‬עבר רדיפות בעיר קוניה‪ ,‬תחת הקיסרים גלריוס (‪ 305‬עד ‪,)311‬‬
‫מקסימינוס דאיה (‪ )313-305‬וליקניוס (‪ )324-311‬על כך שחשף את אפסותם של האלילים‬
‫הפגניים והטיף לאמונה באל אחד ‪ -‬ישוע הנוצרי‪ .‬חריטון נכלא וספג עינויים קשים בכלא‪,‬‬
‫אך נותר בחיים‪ ,‬וכאשר שככו מעט הרדיפות‪ ,‬שוחרר לחופשי‪ .‬לאחר שיצא מבית‬
‫האסורים‪ ,‬נשבע על ויתור מתענוגות העולם הזה‪ ,‬החל לחיות רק למען תהילת האל ועלה‬
‫לירושלים על מנת להודות על שחרורו מהכלא‪ .‬בהיותו בדרך‪ ,‬בקרבת ירושלים‪ ,‬הותקף‬
‫על ידי שודדים בואדי קלט‪ ,‬אשר התאכזבו קשות בראותם כי הנזיר הנודד לא נשא עליו‬
‫שום דבר בעל ערך‪ .‬הם קשרו את חריטון‪ ,‬הביאו אותו למערה והשליכו אותו שם על מנת‬
‫להרגו בהמשך‪ .‬בעוד חריטון הקשור שכב‪ ,‬מצפה למוות‪ ,‬התפלל בכל מאודו לישוע‬
‫המשיח‪ ,‬וחזה כי נחש ארסי זוחל לתוך המערה ומרעיל את היין בקנקן‪ .‬כאשר שבו‬
‫השודדים אל המערה‪ ,‬הם התירו את הנזיר‪ ,‬שתו את היין הזה ונפלו מתים‪ .‬כך מצא את‬
‫עצמו חריטון חופשי לחלוטין‪ ,‬בתוך מערה מלאה זהב ושאר אוצרות‪ .‬הנזיר הצדיק חילק‬
‫את אוצרו לעניים‪ ,‬וסידר כנסייה במערת השודדים‪ .‬מאוחר יותר הרחיב חריטון את‬
‫המערה וחיבר אותה עם מערות אחרות‪ .‬הבשורה אודות הנזיר הצדיק התפשטה עד‬
‫מהרה בכל ארץ ישראל‪ ,‬וחריטון זכה לתלמידים רבים‪ .‬תקנון המנזר הראשון היה נוקשה‬
‫עד מאד‪ ,‬עם תפילה המתחילה בחצות ונגמרת לקראת הצהריים‪ ,‬סעודה אחת בלבד ביום‬

                                                             ‫ומזון מבושל שהותר רק בחגים‪.‬‬
‫מאוחר יותר יצא חריטון המבורך הלאה לתוך המדבר בחיפושו אחר התבודדות‬

                                                 ‫וייסד את לאורת דוקה שעל יד העיר יריחו‪.‬‬
‫לאחר מכן‪ ,‬בשנת ‪ ,345‬נטש חריטון אף את הלאורה הזו‪ ,‬ומצא לעצמו משכן בתוך‬
‫סלעי הבקעה שליד פקוא (תקוע או תוקוע)‪ .‬כעת מכונה בקעה זו על ידי הערבים על שמו ‪-‬‬
‫ואדי חריטון‪ .‬כאן הוא מייסד את הלאורה השלישית שלו‪ ,‬הנקראת סוקה‪ ,‬או פשוט‬

                                                                                       ‫'סוכה'‪.‬‬
‫את ימיו האחרונים עשה חריטון המבורך בלאורת פרן‪ ,‬הראשונה שהקים‪ ,‬וכאן‬
‫אף ביקש להקבר‪ .‬חריטון נפטר בעין פרה בשנת ‪ 350‬ונקבר בשטח המנזר‪ .‬שרידיו נגנבו‪,‬‬

                                  ‫ונמצאים בותיקן על פי החשד של הכנסייה הפרבוסלבית‪.‬‬

‫מרבית הבקעה של ואדי קלט‪ ,‬יחד עם מעיין עין פארה (עין פרת) והמכינה הקדם‬
‫צבאית הנמצאת בו‪ ,‬מהווים שמורת טבע לאומית המוגנת על ידי המדינה‪ .‬שמורה זו‬
‫כוללת גם את את שטח מנזר פרן‪ ,‬את חורבות הלאורה המקורית שהקים חריטון במערה‬
‫(המאה הד'‪-‬ז') ואת מטע הזיתים שעל הצוק המשקיף לבקעה‪ ,‬בשטח כולל של ‪3,700‬‬

                                                                                          ‫מ"ר‪.‬‬
‫המנזר הוא בניין בן שתי קומות עם בית תפילה ותאי נזירים הניצב לרגל סלע‪ ,‬בו‬
‫שתי מערות‪ .‬הגדולה מהן שוכנת בגובה עשרים מטר ומכילה את כנסיית חריטון המבורך‬
‫עם איקונוסטאזיס שצוייר על ידי נזירי הר אפון בראשית המאה הקודמת‪ ,‬ומערה קטנה‬

                                               ‫יותר בה תלויים שלושה פעמונים לא גדולים‪.‬‬
‫בחייו של חריטון המוודה‪ ,‬הייתה בקעה זו חלק מהדרך בין יריחו וירושלים‪.‬‬
‫לדברי נזירים בני זמננו‪ ,‬ניתן לבצע מסלול צליינות שכזה במשעוליו המתפתלים של‬

                                                                    ‫הואדי‪ ,‬בתוך חמש שעות‪.‬‬
‫לקראת המאה הי"ט הוזנחה הלאורה של פרן וננטשה‪ .‬נותרו שם רק חורבות של‬
‫מבני מנזר ומדבר מסביב‪ .‬האתר הנטוש של הלאורה נרכש בשנת ‪ 1903‬לטובת המשלחת‬
‫הדתית הרוסית על ידי ההייכרומונאכוס פנטליימון‪ ,‬אב המנזר של משכן הנזירים הרוסי‬
‫באפון‪ .‬לאחר הרכישה‪ ,‬השתכן פנטליימון בפרן יחד עם נזירים רוסיים אשר שיקמו את‬

                                                                                     ‫הלאורה‪.‬‬
‫לפני מלחמת העולם השנייה‪ ,‬ספג המנזר נזקים כבדים משריפה‪ .‬רק האב גרסים נשאר‬
‫מהנזירים של אפון‪ ,‬והוא שב ושיקם את המנזר בשתי ידיו‪ .‬לאחר המלחמה נאלץ‬
‫ההיירומונאכוס גרסים לעזוב לירושלים בשל זקנתו ונכותו‪ ,‬בה נפטר בתחילת שנות‬

                                                                                      ‫הששים‪.‬‬

                                                                                                             ‫‪86‬‬
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91