Page 79 - eorocii
P. 79

‫התאים באופן מדוייק לטכנולוגיות ששימשו את הבנאים העתיקים בתקופת ישוע‪ .‬מרגש‬
‫עוד יותר היה הגילוי של פשפש בחומה‪ ,‬אשר פירש באופן בלתי‪-‬צפוי אך מילולי את‬
‫אמירתו המפורסמת של ישוע על כך שנקל לגמל לעבור בנקב המחט מבוא עשיר אל‪-‬‬
‫מלכות האלהים‪ .‬מסתבר שלביטוי ציורי זה הייתה גם משמעות ספציפית מאד‪ .‬החפירות‬
‫אשר חשפו את החורבות של שערי המשפט‪ ,‬איתרו גם את אותו נקב המחט‪ .‬בתוך חומת‬
‫האבן‪ ,‬כמטר מהשערים עצמם‪ ,‬פתחו הבנאים החכמים של העבר‪ ,‬נקב צר ומוארך‬
‫המזכיר את נקב המחט‪ .‬הוא היה נחוץ על מנת שלא יהיה צורך לפתוח את השערים‬
‫הכבדים עבור נוסעים מאחרים‪ .‬מבעד לנקב המחט שלצד שערי המשפט‪ ,‬יכלו אנשים‬
‫וצאן קל להידחק אל העיר‪ .‬אך סוחרים עשירים קרבו אל ירושלים על גבי גמלים‪ .‬מי‬
‫מהם שחשש להשאיר את "ספינות המדבר" ללילה מחוץ לעיר‪ ,‬סבר כי מוטב כבר‬

 ‫להתענות ולנסות לדחוק את הגמל דרך נקב המחט מאשר להשאיר אותו למאכל התנים‪.‬‬

‫החפירות הארכיאולוגיות שנערכו "במקום הרוסי בירושלים"‪ ,‬היו הפעם‬
‫הראשונה והאחרונה בה ערכו חוקרים רוסיים חפירות שיטתיות בארץ ישראל‪ .‬כל יתר‬
‫החפירות הארכיאלוגיות של "חוקרים" רוסיים היו בעלי אופי מקרי‪ ,‬שתוצאותיהם‬
‫כמעט ולא תוארו או הוצאו לאור‪ ,‬ובכללן תוצאות חפירות שערך הארכימנדריט אנטונין‬

                                 ‫בהר הזיתים‪ ,‬בגת שמנים‪ ,‬ביפו‪ ,‬ביריחו ובאתרים אחרים‪.‬‬
‫החפירות נערכו באופן רוסי במיוחד‪ :‬בצורה לא מקצועית להפליא‪ ,‬ללא שום‬
‫תיעוד ותוך אידיאליזציה מופרזת‪ .‬על פי עדותו של ט"ס קיבלצ'יץ'‪ ,‬מהנדס ואדריכל‬
‫בקייב‪" :‬נדמה לי שב ‪ 13,000 -‬שקי החמור שמילאנו באדמת פסולת‪ ,‬השלכנו גם המוני‬
‫חפצים קטנים‪ ,‬מה שאפשר לשער מבחינה של הרכב אדמה דומה‪ ,‬ממנה נוצר עמוד אבן‬
‫המשמש כתמך לרחוב הקופטי הסמוך‪ .‬מתוך שטח מצומצם מאד של אדמה מעין זו‪,‬‬
‫במהלך מספר דקות של מנוחה מעבודה‪ ,‬שלפתי ‪ 16‬פיסות פסיפס הזהות בגודלן‪ ,‬גימורן‬
‫והחומר שלהן לפסיפס של הבזיליקה בבית לחם ומערת המולד של ישוע‪ .‬אילו היינו‬
‫קובעים את מספר האבנים ממן זה‪ ,‬שללא ספק מצויות כאן בכמויות רבות‪ ,‬היינו יכולים‬
‫לדבר עוד יותר בבטחה על כך שהאתר שלנו נוסד מחוץ לגבולות של מבני קונסטנטין‬
‫הגדול‪ .‬עוד קובלנה קטנה כלפי מנהל העבודות ‪ -‬על כך שלא ניהל יומן חפירות‪ ,‬שבמקרה‬
‫הזה היה נחוץ במיוחד‪ :‬ככל שיומן כזה היה מתנהל באופן מדויק יותר‪ ,‬ולו רק על ידי‬

      ‫שפה ויזואלית בסיסית ביותר‪ ,‬כך היו צצים פחות ויכוחים בנוגע לסוגיות שעלו"‪136.‬‬

‫מבנה הכנסייה על שם אלכסנדר נבסקי הקדוש מזכיר מבנה סנט‪-‬פטרבורגי‬
‫טיפוסי מסוף המאה הי"ט‪ .‬מסדרון קצר שקירותיו מעוטרים על ידי דיוקנים של בני‬
‫המשפחה הצארית ושל פקידי החצר‪ .‬קירות הכנסייה מציגים איקונות פרי עבודתו של‬

      ‫נ"א קושלב‪ ,‬תמונות של א"א רפין "נשיאת הצלב"‪ ,‬של א"נ קרמסקי‪ ,‬של ו"א סרוב‪.‬‬
‫חפץ הקודש העיקרי המצוי בכנסייה הוא המפתן של "שערי המשפט"‪ .‬הוא‬
‫ממוקם בבזיליקה הסגורה על ידי זכוכית‪ .‬מעליו נישא צלב המזכיר סלע טבעי‪ .‬קירות‬
‫הכנסייה נחים על בלוקים עצומים של אבן גיר המונחים על בסיס הסלע‪ ,‬אשר מיוחסים‬
‫לתקופת מלכותו של הורדוס הגדול‪ .‬פריטים נוספים של הכנסייה המושכים את עין‬
‫המתבונן‪ ,‬כוללים קשת ממוצא ביזנטי‪ ,‬שני עמודים מן התקופה הרומית וציור קיר‬

                                                                    ‫המתאר את ייסורי ישוע‪.‬‬
‫פרט לכנסייה עצמה‪ ,‬כוללת החצר גם מבנים לקבלת צליינים‪ ,‬מתוכם ‪ 11‬מיועדים‬

                       ‫לקבלת אורחים רמי יחס‪ ,‬אולם קבלת פנים‪ ,‬חצר פנימית ומוזיאון‪.‬‬

‫חצר אלכסנדר וכנסיית אלכסנדר נבסקי פתוחים למבקרים רק על פי תיאום‬
‫מראש‪ ,‬וכבר הרבה זמן מהווים מוקד לסכסוכים בין קבוצות שונות בכנסייה הרוסית‬

                                                                                ‫הפרבוסלבית‪.‬‬
‫למעשה‪ ,‬חצר אלכסנדר וכנסיית אלכסנדר נבסקי במשך שנים רבות הינם‬
‫בשיפוטה של החברה הרוסית הפרבוסלבית של ארץ הקודש (" ‪Russian Orthodox‬‬

                                                                               ‫‪ 136‬אתר בכתובת‪https://russkiymir.ru/publications/84993/ :‬‬

                                                                                                             ‫‪79‬‬
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84