Page 126 - eorocii
P. 126

‫כיום מגיעים אלפי עולים מרוסיה שעד לאחרונה הייתה עבורם הפרבוסלביות‬
‫הדת הפחות או יותר מוכרת היחידה עבורם‪ ,‬וישוע הנוצרי ‪ -‬האלוהות הפחות או יותר‬

     ‫מובנת‪ .‬הישיבות מתפקעות מרוב תלמידים‪ ,‬הרבנים נאנקים מנטל הבאים להתגייר‪.‬‬
‫אישים בכנסייה הפרבוסלבית מתלוננים ‪ -‬באמת‪ ,‬העם שצלב את בן האלוהים‬
‫(ישוע הנוצרי) ופוזר כחול מעל פני העולם‪ ,‬שב ויצר אחר אלפיים שנות גלות מדינה משלו‪.‬‬
‫הפך מדבריות לחרשות נפלאות של עצי הדר‪ ,‬ומקווי מים שיבשו לבריכות דגים עשיורות‪,‬‬
‫בנה ערים בין ביצות מלריה לא נגישות‪ ,‬ללא מים ראויים לשתייה… " ְיׂ ֻּשׂשּום ִמ ְד ָבר‪,‬‬
‫ְו ִצ ָיה; ְו ָת ֵגל ֲע ָר ָבה ְו ִת ְפ ַרח‪ַ ,‬כ ֲח ַב ָצ ֶלת‪ָ .‬פ ֹר ַח ִת ְפ ַרח ְו ָת ֵגל‪ַ ,‬אף ִּגי ַלת ְו ַר ֵנן‪ְ --‬כבֹוד ַה ְל ָבנֹון ִנ ַתן‪ָ -‬לּה‪,‬‬

           ‫ֲה ַדר ַה ַכ ְר ֶמל ְו ַהָּׁשרֹון; ֵה ָמה ִי ְראּו ְכבֹוד‪ְ -‬יה ָוה‪ֲ ,‬ה ַדר ֱאֹל ֵהינּו" (ישעיהו ל"ה‪ ,‬א'‪-‬ב')‪.‬‬

                                     ‫ט‪ .‬סיכום‬

‫החברה הישראלית זקוקה לשחזור תמונת המצב המלאה ביותר של העבר‬
‫ההיסטורי כדי להעריך את המצב הנוכחי במדינה‪ ,‬על מנת להשתמש כהלכה בנסיון העבר‬
‫בניהול מגעים עתידיים בין הכנסייה הפרבוסלבית ליהודים‪ ,‬בין ישראל לרוסיה ועל מנת‬

                                                        ‫להוריד מתח מיותר ביחסי הגומלין‪.‬‬
‫יש לשאוף למצב בו הכרה רב צדדית של הנוכחות הרוסית בישראל (בעבר‬
‫ובהווה)‪ ,‬של קשרי החוץ הישראלים‪-‬רוסיים והקשרים התרבותיים‪-‬הומניטריים בין‬
‫רוסים ליהודים יהוו בסיס לקביעת המדיניות הישראלית‪ ,‬וליחס החברה הישראלית כלפי‬

                                               ‫רוסיה וכלפי הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית‪.‬‬
‫מחקר רב‪-‬ממדי של הנושא הינו בעל משמעות מעשית אדירה לצרכי פיתוח‬
‫פתרונות מעמיקים ומבוססים יותר עבור סוגיות פרטיות רלוונטיות הקשורות‬
‫להתפתחות האדירה של הצליינות ותיירות הדתית מרוסיה‪ ,‬וההתעוררות המחודשת של‬
‫ההתפשטות האגרסיבית של הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית והפדרציה הרוסית בישראל‪.‬‬
‫ב ‪ 22 -‬במרץ ‪ 2018‬למשל‪ ,‬בחצר סרגיי בירושלים‪ ,‬בהשתתפות המשלחת הדתית‬
‫הרוסית‪ ,‬נערך אירוע השקה עבור מדריך מאוייר חדש "במקומות חייו הארציים של ישוע‬

                                                                                     ‫המשיח"‪.‬‬
‫בו בזמן יצא לאור כרך ראשון של מדריך חדש בשני כרכים לירושלים ולארץ‬
‫הקודש‪ ,‬אשר הוכרז בתור המקיף והמודרני ביותר מהמדרכים שיצאו לאור בעשור‬
‫האחרון‪ .‬הכרך הראשון מוקדש באופן בלעדי לאתרים הקדושים בירושלים‪ .‬מחברת‬

                                        ‫הספר ‪ -‬הנזירה מרים (יורצ'וק) ממנזר הנשים גורני‪.‬‬
‫בספרים ייצוגיים אלה של הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית (פטריארכיית‬
‫מוסקבה)‪ ,‬כמעט שלא נעשה שימוש במילה "יהודי‪/‬ת"‪ ,‬ובמקום "ישראלי‪/‬ת"‪ ,‬אך ורק‬

                                                                                ‫"פלסטיני‪/‬ת"‪.‬‬
‫בהודעה לתקשורת של המשלחת הדתית הרוסית בירושלים כלל לא מוזכר כי‬

                                                          ‫מדובר בשטח ישראל‪ ,‬רק פלסטין‪.‬‬
‫למעלה מזה‪ ,‬במפת האתר של המשלחת הדתית הרוסית יש "רשימה אלף‪-‬ביתית‬
‫של קדושים פלסטינים"‪ ,‬הכוללת בעיקר את אבות ונביאי העם היהודי ‪ -‬אברהם‪ ,‬משה‪,‬‬
‫יונה‪ ,‬ירמיהו ורבים אחרים‪ ,‬אשר היו כמסתבר תושבי פלסטין וחיו בין הפלסטינים‪214 213.‬‬

                                          ‫יכול היה להיות מצחיק אם לא היה עצוב‪.‬‬

                       ‫‪ 213‬אתר בכתובת‪http://cursorinfo.co.il/moisej-palestinskij-svyatoj-i-drugie-otkrytiya-tserkvi-gundyaeva/ :‬‬
‫‪ 214‬הפטריארכיה הרוסית‪ .‬המשלחת הדתית הרוסית בירושלים‪ .‬בכתובות‪http://rusdm.ru/gallery/590; http://rusdm.ru/news/1803; :‬‬

                                                                                                                 ‫‪http://rusdm.ru/hagiography/‬‬

                                                                                                           ‫‪126‬‬
   121   122   123   124   125   126   127   128