Page 104 - eorocii
P. 104

‫פעילות מיסיונרית זו של המדינה הרוסית והכנסייה הרוסית הפרבוסלבית בקרב‬
‫המוסלמים של ארץ ישראל במחצית השנייה של המאה הי"ט ותחילת המאה העשרים‪,‬‬
‫נשאה פירות מסוימים‪ .‬כמות הפרבוסלבים עמדה על עשרות אלפים‪ .‬המצב הגיע לכדי כך‬
‫שהערבים הפרבוסלבים פתחו במאבק על ניהול ענייני הפטריארכיה הפרבוסלבית‪ ,‬שכל‬

                                                           ‫השליטה בה הייתה בידי היוונים‪.‬‬

‫אך המאבק על השלטון‪ ,‬ההשפעה והכסאות אינו משקף את המצב הריאלי של‬
                                                 ‫התנצרותם של מוסלמי ארץ ישראל בימינו‪.‬‬

‫אפילו על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של הרשות הפלסטינית נראה‬
‫שמכלל הערבים המתגוררים בשטחים הפלסטיניים ביהודה‪ ,‬שומרון ורצועת עזה‪ ,‬רק‬

                                                       ‫‪ 46,850‬הם נוצרים (בני כל הכנסיות)‪.‬‬
‫הלחץ הגובר של המוסלמים‪ ,‬ובפרט של הפונדמנטליזם המוסלמי אשר נולד‬
‫בתחילת המאה העשרים‪ ,‬ביטלו כליל את השפעת הפעילות המיסיונרית של הכנסיות‬
‫הנוצריות בכלל‪ ,‬ושל הכנסייה הנוצרית הפרבוסלבית בפרט‪ .‬המיסיון בקרב המוסלמים‬
‫של ארץ ישראל כבר לא מצליח להשיג את מטרותיו‪ ,‬ומאבד את משמעותו המקורות‪.‬‬
‫המוסלמים מקבלים מהכנסייה סיוע כלכלי והומניטרי (ובכללו מקומות עבודה‪ ,‬השכלה‬
‫איכותית לילדים וכן הלאה)‪ ,‬מנצלים את הניגודים בין הכנסייה הפרבוסלבית ויריבה‬
‫הותיק והמסוכן ‪ -‬הותיקן‪ ,‬וממשיכים לשמור על זהותם המוסלמית‪ ,‬תוך שהם סובלים‬

                                                            ‫את הנוכחות הנוצרית לעת עתה‪.‬‬
‫אותו פאופיל פטריארך ירושלים‪ ,‬תיאר בחדות את המוסלמים כמושא פעולתה של‬
‫פעילות המיסיון הפרבוסלבית‪" :‬ערבים‪-‬נוצרים אינם קיימים‪ .‬מבחינתנו קיימים רק‬
‫נוצרים דוברי ערבית‪ .‬אני אומר זאת מאחר שעל מנת להיות ערבי‪ ,‬יש להיות חסיד‬
‫הקוראן‪ .‬והנוצרים‪ ,‬לא משנה כמה ירצו לזהות את עצמם עם התרבות הערבית והעולם‬
‫הערבי‪ ,‬לעולם לא ייתפסו על ידי העולם המוסלמי כחלק מהאומה של האסלאם‪ ,‬של העם‬

                                                                                   ‫הערבי"‪160.‬‬
‫יוסטוס רייד ויינר‪ ,‬מחבר הספר "זכויות האוכלוסיה הנוצרית באומה‬
‫הפלסטינית" מומחה למשפט בינלאומי באוניברסיטה העברית ועמית במכון ירושלים‬
‫למחקרי מדיניות‪ ,‬מציין כי "יציאת הנוצרים מהמזרח התיכון לא התחילה היום ואפילו‬
‫לא אתמול‪ .‬הקמת המדינות המוסלמיות במזרח התיכון ובצפון אפריקה הביאה‬
‫למנוסתם של מאות אלפי נוצרים‪ .‬בכל המדינות המוסלמיות ללא יוצא מן הכלל ארעה‬
‫ירידה חדה במספרים של האוכלוסייה הנוצרית‪ .‬באשר לשטחים הפלסטיניים‪ ,‬שני שליש‬
‫מהנוצרים שהתגוררו בהם עזבו אותם בתקופה שבין ‪ 1948‬ל ‪ ,1967 -‬כאשר ירדן כבשה‬
‫את יהודה ושומרון‪ ,‬ומצרים כבשה את עזה… מאז מלחמת העולם השנייה ועד היום‪ ,‬ירד‬

                   ‫שיעור הנוצרים ביהודה‪ ,‬שומרון ובחבל עזה מ – ‪ 20%‬עד ל – ‪161."1.7%‬‬

‫הסיבה העיקרית למנוסת הנוצרים‪ ,‬ובכללם נוצרים פרבוסלביים משטחי ארץ‬
‫ישראל המיושבים בעיקר על ידי מוסלמים היא רדיפות ואפלייה מצד השלטונות‬

                                                       ‫הפלסטיניים והמוסלמים המקומיים‪.‬‬
‫שורש האפליה ברור אם נזכר בכך ש"החוקה" של ממשל הרשות הפלסטינית‬
‫מבוססת על חקיקה מוסלמית דתית ומעניקה לנוצרים וליהודים המרכיבים כאחוז‬

                              ‫‪ 159‬האתר של החברה הקיסרית הפרבוסלבית הפלשתינית "בתי ספר והפעילות הבית ספרית של החקפ"פ"‪.‬א' גרושבוי‪.‬‬
       ‫בכתובת‪http://www.ippo.ru/historyippo/article/shkolnaya-deyatelnost-ippo-v-palestine-nn-lisovoy-200369 :‬‬
‫‪(Сайт Императорского Православного Палестинского Общества, Иерусалимское отделение. «Школы и школьная‬‬
‫;)‪деятельность ИППО». А. Грушевой‬‬

                 ‫‪ 160‬האתר "טטיאנין דן"‪ ,‬עיתון‪-‬אינטרנט צעירים של אוניברסיטת מוסקבה‪ .‬בכתובת‪http://www.taday.ru/text/111321.html :‬‬
‫;)‪(Сайт Татьянин День. Молодёжный интернет-журнад МГУ‬‬

                                     ‫‪ 161‬האתר ‪" isra.com‬בין פחד לתקווה"‪ .‬א' מייסטרובה‪ .‬בכתובת‪http://www.isra.com/lit-29989.html :‬‬
‫)‪(Сайт isra.com «Между страхом и надеждой» А. Майстровой‬‬

                                                                                                           ‫‪104‬‬
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109